Tento pětidveřový pětimístný vůz nižší střední třídy se stal středem pozornosti v expozici Daewoo na končícím prestižním frankfurtském autosalonu. V evropské prodejní síti se má objevit v únoru příštího roku. Díky svému modernímu "italskému" designu, bohaté standardní výbavě a slibovanému vynikajícímu poměru pořizovací cena/nabízená hodnota má Daewoo Lacetti najít svou parketu ve stále bohatší modelové škále automobilky GM Daewoo.

Pod taktovkou Giugiara

Moderní design modelu Lacetti je dílem stylistů renomovaného turínského studia ItalDesign, které založil proslulý návrhář Giorgetto Giugiaro. Toto studio už dříve pracovalo na designu modelů Daewoo Matiz, Kalos a Evanda. Přední části nového modelu Lacetti dominují "mandlové" světlomety kryté čirým sklem a nově řešená maska chladiče s výrazným firemním emblémem, nesená příčným chromovaným žebrem.

Kompaktní novinka je dlouhá 4295 mm, široká 1725 mm a vysoká 1445 mm. Dynamický image nového modelu Lacetti umocňují dlouhý rozvor (2600 m), krátké převisy karosérie, výrazně vyklenuté lemy podběhů kol a zřetelně stoupající křivka boků. "Svalnaté" boční linie plynule navazují na neméně "atleticky" tvarovanou záď, na které okamžitě zaujmou především třírozměrná koncová světla a výrazná horizontální linie u dolního okraje zadního okna.

Nový model Daewoo Lacetti je kompaktní, pouze pokud jde o vnější rozměry. Uvnitř však nabízí mnohem více prostoru, než je v této automobilové třídě obvyklé. Cestující na zadních sedadlech mají 932 mm volného místa pro nohy, což je špičková hodnota v celém segmentu. Základní objem zavazadlového prostoru činí 275 l, po sklopení zadních sedadel a využití takto vzniklého místa až po strop nabídne Lacetti dokonce 1045 l prostoru pro náklad.

:. Nový model Daewoo Lacetti je hatchback nižší střední třídy.

Model šitý pro Evropu

Třída kompaktních vozů patří se svým podílem 16,4 procenta k nejdůležitějším segmentům celého automobilového trhu západní a střední Evropy. Ročně se v tomto teritoriu prodává asi 2,6 miliónu aut nižší střední třídy. Vzhledem k množství nových modelů této třídy předpovídají marketingoví specialisté celému segmentu kompaktních vozů ve střednědobém časovém horizontu znatelný růst.

Nový trend by měl hrát do not novince automobilky GM Daewoo. "Pro naše rozvojové plány je velmi důležité, že díky modelu Lacetti budeme mít v populárním C-segmentu velmi atraktivní hatchback," říká Eduard L. (Hardy) Spranger, šéf GM Daewoo Europe. "Základem konsolidace naší společnosti je téměř kompletně modernizovaná modelová škála - úspěšně jsme uvedli modely Kalos, Nubira a Evanda. Nyní, s novým modelem Lacetti, máme šanci účinně oslovit další skupinu zákazníků - mladé a racionální osobnosti."

Nový pětidveřový hatchback Lacetti se dokonale trefuje do požadavků této skupiny zákazníků. Průzkumy totiž například ukazují, že přes 62 procent modelů této třídy poháněných zážehovými motory má agregáty o zdvihovém objemu mezi 1,4 l až 1,8 l. Všechny tři pohonné jednotky modelu Lacetti přesně zapadají do tohoto intervalu.

Vsadili na benzín

Zájemci o nový model Daewoo Lacetti budou moci vybírat ze tří čtyřválcových zážehových motorů, které plní emisní limity normy Euro 3. Všechny tři agregáty mají dva ozubeným řemenem poháněné vačkové hřídele v hlavě válců, které řídí činnost čtyř ventilů pro každý válec. Základní motor o objemu 1,9 l dává při 6000 otáčkách za minutu výkon 68 kW/92 k. Lacetti s ním zrychluje z 0 na 100 km/h během 11,6 s a jeho maximální rychlost činí 172 km/h. Průměrná spotřeba tohoto modelu je jen 7,2 l/100 km (předběžný údaj výrobce).

Dalším v řadě pohonných jednotek je čtyřválec o objemu 1,6 l výkonu 80 kW/109 k. Ten dokáže Daewoo Lacetti rozjet až na 187 km/h a z klidu na stovku s ním sprintuje za 10,7 s. Průměrná spotřeba automobilu s tímto motorem činí 7,1 l/100 km, takže na jedno naplnění šedesátilitrové nádrže vůz ujede asi 840 kilometrů bez nutnosti zastavovat u čerpacích stanic.

Nejdynamičtějším reprezentantem řady Lacetti je model poháněný zážehovým čtyřválcem o objemu 1,8 l a výkonu 90 kW/122 k. S tímto agregátem se vůz rozjíždí z klidu na 100 km/h během pouhých 9,5 s a pod plným plynem jede až 194 km/h. Přes tyto pozoruhodné dynamické parametry je tento model překvapivě úsporný, jeho průměrná spotřeba činí jen 7,5 l/100 km.

Všechny modely řady Lacetti jsou standardně vybavovány manuálními pětistupňovými převodovkami, vozy s motory o objemu 1,6 l a 1,8 l mohou mít na přání i moderní adaptivní čtyřstupňovou automatickou převodovku.

Dali hlavy dohromady

Propracovaný podvozek nového modelu Lacetti musel prokázat své kvality a spolehlivost během náročných testů, při kterých zkušební vozy najely téměř dva milióny kilometrů. Díky velmi tuhému skeletu a karosérii se má nový model chlubit výbornými jízdními vlastnostmi a zároveň účinně chránit posádku v případě nehody. Všechna kola modelu Daewoo Lacetti jsou nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson. Vpředu mají vzpěry McPherson spodní trojúhelníková ramena, zatímco zadní kola jsou přesně ustavena dvojicí trojúhelníkových ramen a jedním podélným ramenem. U všech kol má Lacetti kotoučové brzdy, do jejichž hydraulického okruhu je standardně zařazený protiblokovací systém brzd ABS.

Nový model Daewoo Lacetti je výsledkem mezinárodní kooperace. Vyrábět se bude v moderním závodě GM Daewoo v jihokorejském Gunsanu, avšak na jeho vzniku se výrazně podílela evropská studia a vývojová centra - design, jak už bylo řečeno, je dílem italského střediska ItalDesign Giorgetta Giugiara, vlastnosti podvozku se testovaly a ladily na zkušebních okruzích ve Velké Británii tak, aby přesně odpovídaly potřebám evropského trhu.

Celou řadu komponentů a technologií dodali renomovaní němečtí dodavatelé - například protiblokovací systém brzd ABS pochází od firmy Bosch, společnost Siemens Automotive se podílela na vývoji airbagů a systému čištění výfukových spalin, automatická převodovka pro model s motorem 1,8 l je produktem společnosti ZF, pro model s motorem 1,6 l pak firma Aisin Warner.