Jak to nakonec bude s úspěšností nového Káčka se teprve uvidí. Ale rozhodně to nebude mít lehké. Vždyť za předlouhých 12 let existence si jeho starší kultovní sourozenec podmanil 1 460 000 zákazníků.

Na dnes již neexistujícím designérském mezinárodním autosalonu v Turíně si tenkrát Ford teprve ověřoval, zda-li má něco takového „šanci na přežití“. Reakce odborníků i publika byla vesměs prolnuta nadšením, takže krátce nato padlo rozhodnutí o výrobě tohoto třídveřového vozu.

Kufr je až překvapivě prostorný..: Pracoviště řidiče je jednoduché, ale přehledné. foto: Právo/Jaroslav Šimek

A nutno přiznat, že ani po tolika letech toto auto zároveň coby prubířský kámen nového designérského jazyka Fordu New Edge, založeného na souhře oblin a hran, nevypadá nijak omšele.

Kinetický design

Nyní však přichází generační obměna. Ford teď uplatňuje kinetický design, tedy stylistiku s důrazem na dynamický výraz, který aplikuje také na nové „káčko“.

Jinak řečeno: je to pohledná, líbivá moderna. Nikdo by v ní na první pohled nehledal shodu s novým Fiatem 500, který jasně odráží pojetí slavné automobilové ikony v podobě retromodelu. A přece – Ford se tentokrát spojil právě s uznávaným odborníkem na malá auta – Fiatem a existenci Ka II. založil z velké části na prvcích z útrob „pětistovky“ včetně platformy. Autu zároveň propůjčil sportovnější charakter.

Proto například zadní tuhou nápravu vybavil příčným stabilizátorem, změnil tlumení, odpružení, geometrii náprav… Zkušenost od volantu pak vede k jedinému závěru: auto se na silnici výborně chová, a tím v posádce utvrzuje dojem, že jede v automobilu vyšší třídy.

Ale ještě zpět k designu. S vnějším pojetím se snoubí moderní ztvárnění kabiny. V ní zvlášť silně na zraky útočí provedení středové konzole, která navíc chytře „povystrčila“ z dolní části vstříc řidiči řadicí páku. Až výstředně působí tvar madel předních dveří.

Ale pozor! Dlouhým nohám nemusí svědčit, neboť se pokouší až nepříjemně atakovat kolena. Na druhé straně je pamatováno na snadné uložení mobilu – třeba do síťky pod středovým panelem nebo na uložení nádob s nápoji či dalších drobností.

Kufr je až překvapivě prostorný..: Kufr je až překvapivě prostorný. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Dobrý pocit navozují příkladně tvarovaná sedadla, která dostala příjemně tužší polstrování. Sedáky jsou zároveň umístěny o něco výše, takže dalším kladem je velmi dobrý výhled k vozu. Avšak vzadu, zvláště na výšku, bude prostor pro delší cestující limitován.

A co dál říci k praktičnosti vozu? Například to, že na minivůz má poměrně velký objem kufru, který se dá ze základních 224 l sklopením dvojice zadních sedadel zvětšit až na 710 l. Barevnost interiéru cestování opticky osvěžuje. Vzhledem k tomu možná uniká pozornosti použití tvrdých plastů. A co může dále vadit? Určitě pásy bez výškového nastavení, či pouze dva airbagy v základní výbavě.

Také turbodiesel

Ve srovnání s prvním „káčkem“, které mělo pouze jeden typ motoru – benzinový poměrně žíznivý čtyřválec 1,3 l (44 kW) – může mít novinka alternativně pod kapotou dva agregáty uložené vpředu napříč. Oba jsou rovněž z dílny Fiatu.

Jedná se o zážehovou osmiventilovou dvanáctistovku o výkonu 51 kW a 16ventilový turbodiesel (55 kW). Oba splňují emisní standard Euro 4 a oba přenášejí sílu na přední kola výhradně pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Ale nepochybuji o tom, že zvlášť ženy by uvítaly automat. Není bez zajímavosti, že existuje možnost objednat si benzinovou verzi s kratším stálým převodem, která se postará o větší dynamiku jízdy.

Koncové svítilny zasahují hluboko do boků. .: Koncové svítilny zasahují hluboko do boků. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Pak se zlepšuje zrychlení z 0 na 100 km/h z 13,1 s na 12,8 s a nejvyšší rychlost ze 159 na 160 km/h. Tento nevýrazný rozdíl je vykoupen o dva decilitry vyšší spotřebou paliva v kombinovaném režimu, tedy poskočí z 5,1 na 5,3 l/100 km, a rovněž většími emisemi CO2, které se zvednou ze 119 na 125 g/km.

Benzinový motor je tišší, turbodiesel zní výrazněji, jeho zvuk vyvolává dojem silnějšího vozu. Jinak ale zrychlením i maximální rychlostí jsou oba agregáty rovnocenné. Turbodiesel je pružnější. I díky elektrickému posilovači řízení se „káčko“ lehce ovládá. Jeho řízení je lehké, řazení snadné. Vůz se projevuje tak, že svádí leckdy k tomu zatáčky pěkně říznout, přičemž hranice bezpečnosti jsou značně vysoko.

Na českém trhu

Prodej nové generace modelu Ford Ka u nás byl již zahájen, a to od začátku s oběma motory. V nabídce jsou dvě úrovně výbavy: Ambiente (s ABS, EBD, 2 airbagy, palubním počítačem, tónovanými skly, světly denního osvícení atd.) a Titanium (navíc s klimatizací, centrálním zamykáním, elektricky ovládanými okny a zrcátky, mlhovkami atd.).

Ford Ka je určen především mladším zákazníkům, kteří se od svého okolí často chtějí odlišovat třeba také vzhledem svého auta. Těm vychází nové „káčko“ maximálně vstříc, neboť jim nabízí hned od začátku tři individuální sady s názvem Digital, Grand Prix a Tattoo.

Základní cena Fordu Ka 1.2 Ambiente je 255 790 korun, ve výbavě Titanium 301 790 Kč. „Káčko“ s motorem 1.3 TDCi bude k dispozici pouze ve výbavě Titanium, a to za 361 790 Kč. V rámci zaváděcí nabídky je nyní nejnovější model fordu u všech autorizovaných dealerů značky v prodeji za speciální snížené ceny: Ford Ka 1.2 Ambiente za 219 990 Kč a Ford Ka 1.2 Titanium za 259 990 Kč. Podotýkám, že zákazník v tomto modelu získává minivůz, který patří na špičku své kategorie.

Ford Ka versus Fiat 500
Model
Ford Ka II.
Fiat 500
Délka (mm)3620

3546
Šířka (mm)1658
1627
Výška (mm) 1505

1488
Rozvor (mm)2300
2300
Rozchod kol P/Z (mm) 1414/1708

1414/1408
Objem kufru (l)224/710
185/550

 

„Káčko“ má hodně společného s novým Fiatem 500, s nímž je také vyráběn na společné lince v polských Tychách.

.: „Káčko“ má hodně společného s novým Fiatem 500, s nímž je také vyráběn na společné lince v polských Tychách. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Motory Fordu KA
Typ
1.2 Duratec
1.3 Duratorq TDCi
Zdvihový objem (cm3)1242
1248
Výkon (kW/ot.)51/5500
55/4000
Točivý moment (Nm/ot.)102/3000
145/1500-3500
Zrychlení 0–100 km/h (s) 13,1
13,1
Nejvyšší rychlost (km/h)159
161
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5,1
4,2
Emise CO2 (g/km)119
112