Pekingské široké bulváry se v dopravní špičce doslova zahlcují auty, která se už zakousla i do jízdní dráhy pro kolaře. Tam, kde ještě před páry lety měli cyklisté vedle hlavní vozovky dva pruhy pro sebe, dnes jim mnohdy zbývá jen pruh jeden. Druhý již slouží k odbočování aut.

První byla společnost VW

Jeden činitel pekingské radnice v celonárodní televizi pyšně vysvětloval, že Peking už dokončil šestý silniční obchvat. Pro srovnání politoval Tokio a Paříž. To ovšem nevěděl nic o kalamitních zácpách v Praze. Nadjezdy, podjezdy, šestiproudé silnice, moderní tankovací pumpy s myčkami, drive-in kina - to vše dnes nabízí nejen Peking, ale také Šanghaj nebo Kanton.

"V Pekingu jsou dnes dva milióny aut. Dostat se na jeden milión trvalo 40 let, na druhý milión pak pouhé jedno desetiletí," řekla Právu sekční ředitelka Informačního úřadu čínské vlády Čan An-ling.

Číňanům se nyní sortiment nabídky prudce rozšířil. Jestliže v roce 2000 bylo na místním trhu osm modelů vyráběných v Číně, pak letos to má být podle konzultantů společnosti Automotive Resources Asia už 65. Příkladem může být zahraniční obr čínského automobilového trhu - Volkswagen. Jeho závod v Šanghaji byl založen v roce 1985 a prvních deset let si vystačil pouze s jedním modelem Santana. V roce 1995 přibyla modernější verze Santana 2000. S tímto vozem spolu s VW Jetta a dvěma Audi modely, vyráběnými od poloviny 90. let ve druhém závodě v Čchang-čchunu, držel Volkswagen zhruba 50-60 procent čínského trhu.

Obchodní boj je tvrdý

Když koncem 90. let pronikli na čínský trh další zahraniční výrobci, začal VW v Šanghaji vyrábět modely Passat. Dnes, vystaven konkurenci na všech stranách, plánuje podle hongkongského tisku uvádět na trh jeden nebo dva nové modely ročně, a to jen několik měsíců po jejich premiéře v Evropě a USA. Loni to bylo úspěšné Polo.

Konkurenty v Číně jsou samozřejmě giganti jako Toyota, Nissan a Honda, General Motors nebo Peugeot-PSA. V roce 2002 se v Číně poprvé prodalo přes jeden milión osobních aut. Letos v prvním pololetí se jejich prodej meziročně zvýšil o 85 procent. A boom teprve začíná. Pouze jeden ze sta Číňanů podle časopisu Fortune vlastní auto - proti jednomu ze dvou Američanů. Ale v nejbohatších čínských městech na pobřeží dosahují roční příjmy už čtyř tisíc dolarů. Což je hranice, od níž zájem o osobní auta prudce stoupá.