Soud plně zamítl odvolání Volkswagenu v této věci. Automobilka bránila svým dealerům v Itálii prodávat auta zákazníkům z Německa a Rakouska, kde jsou vyšší ceny. V roce 1998 mu za to Evropská komise původně udělila pokutu 102 mil. eur, tehdy nejvyšší částku porušování hospodářské soutěže.

Volkswagen se žádostí o snížení pokuty neuspěl

Evropský soud první instance v roce 2000 snížil pokutu na 90 mil. eur. Volkswagen se ještě domáhal snížení pokuty, jeho odvolání ale soudní dvůr zamítl v celém rozsahu. Dnešní rozhodnutí nejvyššího soudu tak ukončilo roky právních sporů mezi výkonným orgánem EU a německým výrobcem, jehož součástí je i česká Škoda Auto.

Rozhodnutí je vítězstvím pro komisaře s dozorem nad hospodářskou soutěží Maria Montiho. Ten se v EU zasloužil o ukončení exkluzivních dohod mezi automobilkami a dealery a tím o odstranění kontroly výrobců nad distribucí vozů.

V placení pokut vedou výrobci vitamínů

V podobné kauze Evropská komise pokutovala německo-americkou DaimlerChrysler za omezování prodeje vozů Mercedes částkou asi 72 mil. eur. Rekordní pokutu za protikonkurenční praktiky dostal v roce 2001 kartel výrobců vitamínů v celkově sumě 855 mil. eur.