Hlavní obsah

Evropská unie versus emise CO2: pravděpodobně kompromis

Zástupci členských zemí Evropské unie, Evropského parlamentu a Evropské komise dosáhli kompromisu ohledně snižování emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Emise by měly do roku 2012 klesnout u 65 procent nových vozů v průměru na 120 gramů na kilometr.

Foto: Alexandra Beier , Reuters

V současnosti se emise pohybují kolem 158 gramů na kilometr, podle návrhu by měly do roku 2012 klesnout v průměru na 120 gramů, a to ne u všech vozidel.

Článek

Do roku 2015 by se měl tento limit postupně rozšířit na všechny nové automobily, napsala agentura DPA. Dlouhodobým cílem by mělo být snížení emisí na 95 gramů na kilometr do roku 2020. V současnosti se emise pohybují kolem 158 gramů na kilometr.

"Dosáhli jsme něčeho pro ochranu podnebí," řekla předsedkyně průmyslového výboru Evropského parlamentu Angelika Nieblerová. Dodala, že návrh, který ještě musí schválit členské země EU a Evropský parlament, má dobré šance na přijetí.

Podle kompromisního návrhu musí automobilky zajistit, aby 65 procent jejich nových automobilů plnilo limit do roku 2012. V roce 2013 má tento podíl stoupnout na 75 procent, v roce 2014 na 80 procent a v roce 2015 na 100 procent. Pokud se to automobilkám nepodaří, budou platit pokutu za každý vyrobený vůz, a její výše bude záviset na míře překročení limitu.

:. Samozřejmě, že sportovní auto má vysoké emise v porovnání s rodinným vozem. Ale kolik kilometrů najezdí ročně rodinné auto a kolik supersport? foto: Lamborghini

Česko a další proti Dimasovu návrhu

Eurokomisař pro životní prostředí Stavros Dimas původně prosazoval, aby limit platil pro všechna nová auta již od roku 2012. Automobilky by měly snížit emise na 130 gramů prostřednictvím změn v motorech. Dalších deset gramů by měly ušetřit energeticky úspornější technologie v autě, například klimatizace.

Dimasův návrh na omezení emisí u automobilů však podrobila kritice řada členských států Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Automobilky, zejména němečtí výrobci luxusních modelů, prosazovaly odložení termínu pro snížení emisí a upozorňovaly, že nová legislativa omezí jejich podnikatelské aktivity a povede k rušení pracovních míst.

Během dlouhého vyjednávání o snižování emisí u aut se obecně státy EU rozdělily na dvě skupiny. Na jedné straně byly země jako Francie či Itálie, jejichž automobilky vyrábějí převážně malé vozy, a které se snižováním emisí neměly problém. Na druhé byly země s výrobci zaměřujícími se na střední a velké vozy. Mezi ty patří zejména Německo.

:. Fiat asi s emisemi problém mít nebude, Ferrari či Lamborghini určitě ano. foto: Fiat

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám