"Výsledek byl relativně překvapivý. Spousta lidí a porotců, kteří hlasovali, nostalgicky zavzpomínali na krásný autobus, který známe ze svého dětství a na který máme krásné vzpomínky, jak jsem blinkali nebo těžko cestovali na výlety. Poprvé se vítězem stal užitkový vůz," řekl za pořadatele Sváťa Holata z Mobile Muzeum.

Hlavním důvodem, proč autobus z roku 1961, který patří Ladislavu Teterovi z Kroměříže, vyhrál, byla jeho původnost i technický stav. Body ale sklidil také za výročí, které si organizátoři veteránských akcí připomínají. Letos uplynulo 50 let od zahájení výroby této řady autobusů. Na dalších místech skončily Tatra 13 Omnibus a Praga AN.

Anketa oceňuje novinky mezi veterány

Projekt Dědeček automobil oceňuje podle pořadatelů ankety novinky, které se objevují mezi veterány. "Pro letošní rok jsme měli speciální kategorii užitkových automobilů. Standardně se objevily automobily domácí provenience i zahraniční," poznamenal Holata.

Vítězem ve skupině domácích historických vozidel se stal automobil Aero 50 Carosserie Sodomka Dynamic. Na dalších místech se umístily Škoda Popular Monte Carlo a Tatra 12. Vítězem ve skupině zahraničních historických vozidel je automobil Porsche 912; na dalších místech se umístily Hispano Suiza a Minerva.

Autor knížky Dědeček automobil Adolf Branald, který zemřel koncem září ve věku 97 let, byl oceněn za přínos k veteranismu. "Je to legenda, kterou jsme ocenili za její dílo," řekl Holata.

Kniha Dědeček automobil patří k nejčtenějším Branaldovým dílům. Byla také úspěšně zfilmována. Lyrickou komedii o průkopnících automobilismu převedl na plátno už v polovině 50. let režisér Alfréd Radok; jako asistent režie tehdy debutoval Miloš Forman.

Ankety Dědeček automobil, která se letos konala již pošesté, se mohou zúčastnit všichni zájemci. Porotu tvoří automobiloví odborníci. Jedním z partnerů ankety je Sdružení automobilového průmyslu. Ceny vítězům věnovalo mimo jiné ministerstvo dopravy.