Článek
Jeho srdcem je přeplňovaný zážehový 20ventilový čtyřválec 1,8 l, v jehož útrobách se ukrývá 225 španělských plnokrevníků (strohou řečí techniky 165 kW), kteří se dokážou rozběhnout rychlostí až 242 km/h - tak rychle nedokáže uhánět žádný jiný sériový SEAT!
Na stovku za 6,9 s
Výkonný turbomotor propůjčuje Leonu Cupra R obdivuhodnou dynamiku - ke sprintu z 0 na 100 km/h vůz potřebuje jenom 6,9 s. To je zásluha především výborného průběhu točivého momentu, kdy v rozmezí 2100 až 5000 ot./min. má řidič pod pedálem plynu stále k dispozici točivý moment o hodnotě 270 Nm, takže motor už z nízkých otáček "zatahuje" s umíněností, která bere dech. O spolehlivý přenos vysokého výkonu motoru na kola se stará manuální šestistupňová převodovka.
Leon Cupra R dostal zvlášť upravený podvozek se systémem DSR, který má speciálně naladěné vinuté pružiny, tlumiče pérování, stabilizátor a tužší pouzdra pro uchycení prvků závěsu kol. Také řízení doznalo změn, které se projevily v rychlejší reakci vozu na natočení volantu.
SEAT Leon stále zrychluje - na trhu se postupně objevují výkonnější verze, a tak není divu, že poslední přírůstek, Cupra R, dostal pořádně "jedovaté" brzdy Brembo s ventilovanými disky rozměrů 323x28 mm vpředu a 256x22 mm vzadu. Přesné řízení, "nabroušený" motor a sportovní zavěšení kol umožňují zkušenému řidiči stříhat zatáčky tempem, kterým se blíží nejlepším sportovním modelům.
Bezpečnost má u značky SEAT vždy prioritu, a proto Leon Cupra R dostal pro jistotu stabilizační systém (ESP) s brzdovým asistentem (EBA). Za volantem Leonu Cupra R je totiž dost těžké držet vášně pod kontrolou - vždyť tyto vozy mají závodění v krvi. Koneckonců určitě ne náhodou se objevují na závodních okruzích a ve Velké Británii a Španělsku se dokonce jezdí značkový pohár SEAT Leon Supercopa.
Ušlechtilý kousek
Zvnějšku se Leon Cupra R od ostatních členů své modelové řady odlišuje především masivnějšími nárazníky s mohutnými otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Pozornost upoutávají také litá kola 7,5Jx18 s pneumatikami 225/40, pod kterými prosvítají rudě lakované čtyřpístkové třmeny brzd Brembo. Zádi pak, jako třešnička na slavnostním dortíku, dominuje masívní oválná chromovaná koncovka výfuku.
V interiéru, pečlivě zpracovaném z vysoce hodnotných materiálů, převažuje černá - palubní deska, čalounění stropu, boční výplně, sedadla i madla dveří jsou v této barvě. Černá je i středová konzola, do které jsou vsazeny ovladače klimatizace a autorádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. S převažující černou barvou příjemně kontrastují rudé stehy čalounění sedadel a rudá písmena "R" vyšitá do opěradel sportovních sedadel.
Trefa do černého
Sportovní Leon Cupra R je špičkově vybaveným sportovním vozem, který však nezapomíná ani na komfort a bezpečnost. Proto do jeho standardní výbavy dále patří mj. klimatizace, protiblokovací systém brzd (ABS), protiprokluzové zařízení (TCS), už zmíněný elektronický stabilizační systém (ESP), výškově i podélně nastavitelný volant, audiosystém Aura a čelní a boční airbagy.
Zákazníci mohou sportovní charakter vozu ještě zvýraznit anatomickými sedadly Recaro, komfort cestování dokáže zvýšit i na přání montovaný navigační systém nebo měnič na šest "cédéček" ukrytý v palubní schránce.
Prodejní výsledky Leonů Cupra R ukazují, že tento po všech stránkách výjimečný a velice kvalitní model byl trefou do černého - když jej SEAT uváděl v dubnu 2002 na trh, předpokládali marketingoví experti automobilky SEAT, že do konce roku 2002 najde zákazníky asi 850 vozů. Ve skutečnosti se však v minulém roce prodalo více než 1400 Leonů Cupra R a poptávka nezeslábla ani v roce 2003.
Pro pokrytí požadavků musel SEAT dokonce zvýšit produkci z původních 240 na 340 vozů měsíčně. Na český trh se dostává právě nyní: cena tohoto silničního dravce začíná na 949 900 Kč.