Hlavní obsah

Predátor z Martorellu

Novinky, Jaroslav Šimek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejvýkonnější, nejrychlejší, nejdynamičtější sériový SEAT - to jsou primáty, kterými se chlubí nový Leon Cupra R. Tento sportovně stylizovaný vůz, vyvinutý specialisty divize SEAT Sport a odborníky z Technického centra automobilky SEAT v Martorellu, nekompromisně naznačuje dynamický potenciál své modelové řady.

Článek

Jeho srdcem je přeplňovaný zážehový 20ventilový čtyřválec 1,8 l, v jehož útrobách se ukrývá 225 španělských plnokrevníků (strohou řečí techniky 165 kW), kteří se dokážou rozběhnout rychlostí až 242 km/h - tak rychle nedokáže uhánět žádný jiný sériový SEAT!

Na stovku za 6,9 s 

Výkonný turbomotor propůjčuje Leonu Cupra R obdivuhodnou dynamiku - ke sprintu z 0 na 100 km/h vůz potřebuje jenom 6,9 s. To je zásluha především výborného průběhu točivého momentu, kdy v rozmezí 2100 až 5000 ot./min. má řidič pod pedálem plynu stále k dispozici točivý moment o hodnotě 270 Nm, takže motor už z nízkých otáček "zatahuje" s umíněností, která bere dech. O spolehlivý přenos vysokého výkonu motoru na kola se stará manuální šestistupňová převodovka.

Leon Cupra R dostal zvlášť upravený podvozek se systémem DSR, který má speciálně naladěné vinuté pružiny, tlumiče pérování, stabilizátor a tužší pouzdra pro uchycení prvků závěsu kol. Také řízení doznalo změn, které se projevily v rychlejší reakci vozu na natočení volantu.

SEAT Leon stále zrychluje - na trhu se postupně objevují výkonnější verze, a tak není divu, že poslední přírůstek, Cupra R, dostal pořádně "jedovaté" brzdy Brembo s ventilovanými disky rozměrů 323x28 mm vpředu a 256x22 mm vzadu. Přesné řízení, "nabroušený" motor a sportovní zavěšení kol umožňují zkušenému řidiči stříhat zatáčky tempem, kterým se blíží nejlepším sportovním modelům.

Bezpečnost má u značky SEAT vždy prioritu, a proto Leon Cupra R dostal pro jistotu stabilizační systém (ESP) s brzdovým asistentem (EBA). Za volantem Leonu Cupra R je totiž dost těžké držet vášně pod kontrolou - vždyť tyto vozy mají závodění v krvi. Koneckonců určitě ne náhodou se objevují na závodních okruzích a ve Velké Británii a Španělsku se dokonce jezdí značkový pohár SEAT Leon Supercopa.

Ušlechtilý kousek

Zvnějšku se Leon Cupra R od ostatních členů své modelové řady odlišuje především masivnějšími nárazníky s mohutnými otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Pozornost upoutávají také litá kola 7,5Jx18 s pneumatikami 225/40, pod kterými prosvítají rudě lakované čtyřpístkové třmeny brzd Brembo. Zádi pak, jako třešnička na slavnostním dortíku, dominuje masívní oválná chromovaná koncovka výfuku.

V interiéru, pečlivě zpracovaném z vysoce hodnotných materiálů, převažuje černá - palubní deska, čalounění stropu, boční výplně, sedadla i madla dveří jsou v této barvě. Černá je i středová konzola, do které jsou vsazeny ovladače klimatizace a autorádio s CD přehrávačem a osmi reproduktory. S převažující černou barvou příjemně kontrastují rudé stehy čalounění sedadel a rudá písmena "R" vyšitá do opěradel sportovních sedadel.

Trefa do černého

Sportovní Leon Cupra R je špičkově vybaveným sportovním vozem, který však nezapomíná ani na komfort a bezpečnost. Proto do jeho standardní výbavy dále patří mj. klimatizace, protiblokovací systém brzd (ABS), protiprokluzové zařízení (TCS), už zmíněný elektronický stabilizační systém (ESP), výškově i podélně nastavitelný volant, audiosystém Aura a čelní a boční airbagy.

Zákazníci mohou sportovní charakter vozu ještě zvýraznit anatomickými sedadly Recaro, komfort cestování dokáže zvýšit i na přání montovaný navigační systém nebo měnič na šest "cédéček" ukrytý v palubní schránce.

Prodejní výsledky Leonů Cupra R ukazují, že tento po všech stránkách výjimečný a velice kvalitní model byl trefou do černého - když jej SEAT uváděl v dubnu 2002 na trh, předpokládali marketingoví experti automobilky SEAT, že do konce roku 2002 najde zákazníky asi 850 vozů. Ve skutečnosti se však v minulém roce prodalo více než 1400 Leonů Cupra R a poptávka nezeslábla ani v roce 2003.

Pro pokrytí požadavků musel SEAT dokonce zvýšit produkci z původních 240 na 340 vozů měsíčně. Na český trh se dostává právě nyní: cena tohoto silničního dravce začíná na 949 900 Kč.

Reklama

Související články

Visos je tvář budoucnosti modrého oválu

Zřejmě nejtajemnější koncepční novinkou letošního frankfurtského autosalónu byla studie Visos automobilky Ford. Její podoba totiž byla tajena do posledního...

Opel představuje studii Insignia

Stánek automobilky Opel na frankfurtském autosalónu láká především světová premiéra nové Astry a kombíku Vectra. Rüsselsheimská automobilka však myslela...

Rivalové ve Frankfurtu

Mezi auty nižší střední třídy to vře. Ve Frankfurtu se přitom přihlásily o slovo nové generace tří veleúspěšných modelů: Volkswagen Golf V, Opel Astra a Mazda...

Výběr článků

Načítám