Ještě nedávno sdružení prorokovalo na letošek výrobu více než miliónu kusů, což by se stalo vůbec poprvé. Vedle silné koruny a rostoucích cen energií však český automobilový průmysl výrazně zasáhla hospodářská krize v západní Evropě a USA. Škoda Auto již proto oznámila na poslední říjnový týden zastavení výroby. Výrobu omezí také kopřivnická Tatra.

Česká republika je přitom velmocí automobilového průmyslu. Krize se tak zřejmě dotkne vedle samotných automobilek celé řady jejich dodavatelů. Například výrobce gumového těsnění pro automobily Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku již začal kvůli poklesu prodeje aut propouštět.

Továrna TPCA v Kolíně přispěla k velké výrobě automobilů v republice:. Továrna TPCA v Kolíně přispěla k velké výrobě automobilů v republice.foto: PSA

Miliónová hranice nejspíš nepadne

Loni automobilky v Česku zvýšily výrobu o desetinu na 962 881 silničních vozidel všech kategorií. Dominovala výroba osobních aut. Největší Škoda Auto loni vyrobila 622 811 osobních a lehkých užitkových vozů a kolínská TPCA dodala na trh 308 478 malých osobních vozů.

Tržby v automobilovém průmyslu, který dává práci zhruba 125 000 lidí, loni činily 641 miliard korun, což je o 14,3 procenta více než v roce 2006.