"Tato investice je zatím největší v Srbsku," řekl podle agentury AP srbský ministr hospodářství a regionálního rozvoje Mladan Dinkić. Společný podnik podle srbských představitelů změní Zastavu z prodělečného podniku na ziskového exportéra, jenž bude zaměstnávat 4700 lidí.

Společný podnik by měl v roce 2010 zahájit výrobu nového modelu. Produkce podniku by se měla nejpozději do roku 2011 vyšplhat na 200 000 vozů ročně, napsala agentura DPA.

Srbové lákají další investory, ve hře je VW

Srbská vláda chce podobným způsobem přilákat ještě jednoho velkého investora do automobilového průmyslu. Prezident Boris Tadić dnes řekl agentuře Reuters, že probíhají jednání s německou automobilkou Volkswagen. Odmítl však upřesnit, zda je na obzoru uzavření dohody. Volkswagen je největším výrobcem automobilů v Evropě a jeho součástí je rovněž česká Škoda Auto.

Továrna poškozena při náletech

Závod Zastava byl v roce 1999 poškozen leteckými útoky NATO na průmyslová zařízení v Srbsku. Továrna nyní zaměstnává zhruba 4000 pracovníků ve srovnání s více než 11 000 před restrukturalizací v roce 2001. Vyrábí zhruba 15 000 vozů ročně, ačkoli její celková produkční kapacita činí 60 000 vozů ročně.

Zastava 10 - minulá generace Fiatu Punto:. Zastava 10 - minulá generace Fiatu Puntofoto: Fiat

Zastava již má s Fiatem dohodu o montáži vozů Punto, které prodává v Srbsku a sousedních balkánských zemích pod značkou Zastava 10. Podobnou dohodu uzavřela i s americkou firmou General Motors o vozech Astra.