První pohled na nové scirocco odhalí, že se toto třídveřové kompaktní kupé shlédlo v konceptu Iroc, i když v něm tvůrci už nezopakovali tak dramatickou tvář. Teď oslovuje uhlazenější maskou, avšak na druhé straně se také nic neopakuje z už známých volkswagenů nebo nějaké „nostalgické“ prvky, jimiž by se auto odvolávalo na minulost svých jmenovců.

Není bez zajímavosti, že nové zpracování masky se má objevovat – ve specifických úpravách podle modelu – na nových volkswagenech, včetně nastupujícího golfu šesté generace. Jsou pro ni typická chromovaná tělesa uložení reflektorů a jejich černé, třpytivě lesklé vnitřní plochy, s nimiž korespondují vodorovná žebra mřížky chladiče, která jsou rovněž leskle černě lakovaná.

Klasický interiér á la Volkswagen. Přední sedadla budou mít dobré boční vedení.:. Klasický interiér á la Volkswagen. Přední sedadla budou mít dobré boční vedení. Foto: VW

Technika z pětkového Golfu

Není žádným tajemstvím, že scirocco je postaveno na základě Golfu V, s nímž sdílí rozvor náprav (2578 mm). S ním je také prakticky srovnatelné délkou (4256 mm). Avšak je znatelně nižší (o 103 mm na celkovou hodnotu 1404 mm) a širší (1810 mm). Poslední údaj odpovídá passatu, což znamená, že se zde uplatňuje koncernový modulární stavebnicový koncept.

Po usednutí za volant si především posádka vpředu uvědomuje, jak mimořádně nízké čelní sklo má před sebou. Pocitu ze sporťáku nahrávají i úzká boční okna se zdvíhající se spodní linií. I to, že sedíte hrozně nízko, připadáte si jako přisátí k vozovce, okamžitě vytrhuje z představy, že jste v běžném cestovním voze. To však ke sporťáku bezprostředně patří.

Scirocco - setkání dvou generací:. Scirocco - setkání dvou generací. Foto: VW

Menší prosklení a tvar kupé omezuje obecně výhled z vozu, takže hlavně při parkování je třeba spoléhat na vnější zrcátka a parkovací senzory. Na sklon a šířku čelních sloupků karosérie si řidič musí dávat pozor hlavně v levotočivých zatáčkách, neboť auto z protisměru mnohdy zůstává na chvilku překryto.

Motorů je celá škála

Testovací jízdy s novým sciroccem jsem u příležitosti mezinárodní novinářské prezentace v Lisabonu zahájil s nejvýkonnějším motorem 2.0 TSI o výkonu 147 kW (200 k). Dvě stě koní pod kapotou je znát. Motor je nejsilnější ve svém středním rozmezí otáček. Tím méně je výraznější špička výkonu, což pro velmi sportovně naladěné řidiče může znamenat určité zklamání. Nicméně dynamické hodnoty jsou víc než zajímavé.

Tento přeplňovaný dvoulitr s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou poskytuje vozu zrychlení z klidu na stovku za 7,2 s a maximální rychlost 235 km/h, se šestistupňovou automatickou dvojspojkovou převodovkou DSG se jedná o 7,1 s a 233 km/h.

Volkswagen Touran TSI:. Jedna-čtyřka TSI nabízí výkon 160 koní. foto: Volkswagen

Se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou jsem dostal i scirocco s výkonnějším motorem 1.4 TSI (118 kW/160 k). Srovnání s výkonnějším dvoulitrem přináší až překvapivě vyrovnané hodnoty: zrychlení z 0 na 100 km/h za 8 s a nejvyšší rychlost 218 km/h. Pocitově mi připadalo, že vůz je ještě svižnější.

V tomto případě byl součástí za příplatek dodávaný nový adaptivní systém řízení podvozku (DCC) přizpůsobený přímo pro scirocco. Nazval bych ho balzámem na jízdní vlastnosti, neboť dále zdokonaluje už tak velice suverénní jízdní projevy vozu. Ovládá totiž nejen činnost tlumičů, ale optimalizuje i charakteristiku elektromechanického posilovače řízení.