"V rámci této dohody přestane existovat (srbská automobilka) Zastava a vznikne nová entita," řekl agentuře Reuters zdroj z ministerstva. "Fiat investuje 700 miliónů eur a bude mít v novém společném podniku 70procentní podíl," dodal.

Očekává se, že výroba podniku v roce 2010 stoupne na 300 000 vozů. Většina produkce by měla být určena pro vývoz. Podle srbského listu Blic hodlá Fiat do továrny Zastava přesunout výrobu vozů Fiat 500 a Grande Punto z Polska a Sicílie, napsala agentura APA.

Nový Fiat 500 sice oproti svému originálu, který motorizoval (nejenom) Itálii, docela narostl. Stále je to ale roztomilé auto, za kterým se spousta lidí otočí. :. Nový Fiat 500 by se měl vyrábět místo v Polsku v srbské továrně. foto: Novinky/Martin Žemlička

Srbská vláda do společného podniku investuje 300 miliónů eur, a to zejména ve formě fixních aktiv. Podnik navíc získá vládní subvence kolem 110 miliónů eur, což je podle analytiků poměrně hodně.

"Přišel čas, kdy potřebujeme velké investory na zelených loukách. Přilákání takového investora je nákladné, ale investice potřebujeme," řekl analytik Dusko Vasiljevic z institutu FREN/CEVES. "Je to investice do udržitelného exportu, růstu a tvorby pracovních míst," dodal.

Továrna Zastava poškozena při náletech

Závod Zastava byl v roce 1999 poškozen leteckými útoky NATO na průmyslová zařízení v Srbsku. Továrna nyní zaměstnává zhruba 4000 pracovníků ve srovnání s více než 11 000 před restrukturalizací v roce 2001. Vyrábí zhruba 15 000 vozů ročně, ačkoli její celková produkční kapacita činí 60 000 vozů ročně.

Zastava již má s Fiatem dohodu o montáži vozů Punto, které prodává v Srbsku a sousedních balkánských zemích pod značkou Zastava 10. Podobnou dohodu uzavřela i s americkou firmou General Motors o vozech Astra.