První varianta v podobě pětidveřového hatchbacku Lancer Sportback dorazí na náš trh už krátce po automobilovém festivalu ve francouzské metropoli, druhá s přídomkem Ralliart pak v příštím roce. Ještě v předstihu jsem měl možnost se s oběma novinkami blíže seznámit v rámci mezinárodní novinářské prezentace v Barceloně.

Hatchback má být hit

To, že Mitsubishi zařazuje do portfolia verzí Lanceru tentokrát také hatchback s označením Sportback, není vůbec nahodilé. Je to vysloveně verze určená pro Evropu. Automobilka jí reaguje na skutečnost, že tady ovládají nižší střední třídu, kam tento vůz patří, právě hatchbacky. Ze statistik vyplývá, že tvoří asi 75 % prodejů. A jaké ambice výrobce připsal svému novému provedení?

Z odbytu lancerů na něj má připadnout 70 procent. Je to poněkud zvláštní, ale bývá běžnější, že čtyřdveřový sedan je delší než hatchback. V případě Lanceru Sportback o délce 4585, šířce 1760, výšce 1515 a rozvoru 2635 mm je to naopak. Tento hatchback je delší o 15 mm. Ovlivnila to především stavba zádě, která má přece jen specifičtější délku i zkosení.

Záď zvýrazňuje velký spoiler nad oknem pátých dveří. .: Záď zvýrazňuje velký spoiler nad oknem pátých dveří. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Přečtěte si také: Ženy slintají po silných a rychlých autech více než muži

Toto zakončení lze snad nejlépe připodobnit Audi A3 se stejnojmenným označením Sportback. U lanceru se zvyšuje dojem z dynamiky výrazným spojlerem naroubovaným nad okno pátých dveří. Pohled na příď zase napoví, že v masce se dál rozpracovává téma vzhledu proudové stíhačky.

Interiér hatchbacku je převzat ze sedanu, který už prakticky rok vyjíždí na evropské silnice. Prostorově nabízí sportback dostatek prostoru pěti cestujícím. Jen dlouháni si vzadu zřejmě postesknou, že je omezuje strop. Řidiče zase netěší, že palubní desce s dobrým rozmístěním ovladačů sekunduje volant s výškovým, nikoli však podélným nastavením.

Turbodiesel je zvlášť příjemný

Jako o celkem skromném lze vzhledem k délce vozu hovořit o zavazadlovém prostoru. Jeho základní objem je 288 až 344 l, podle toho, v jaké poloze – horní nebo dolní – se nachází nastavitelná podlaha kufru. Pokud je v té vrchní, je příjemným zjištěním, že po velmi jednoduchém sklopení opěradel zadních dělených sedadel nevzniká schod.

Mitsubishi Lancert Sportback má přitažlivý dynamický tvar. .: Mitsubishi Lancert Sportback má přitažlivý dynamický tvar. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Zároveň se nabízí plocha k naložení zavazadel o objemu bezmála 1400 litrů. Sportback má v útrobách pohonné jednotky shodné se čtyřdveřovým sedanem. Jedná se o benzínový čtyřválec 1,5 l (80 kW) a 1,8 l (105 kW) a dvoulitrový turbodiesel DI-D (103 kW), který pochází od VW, jenž by však už v příštím roce měl být nahrazen vlastním přeplňovaným dieselem japonské automobilky.

K dispozici jsou zároveň čtyři převodovky: dvě manuální (pětistupňová a šestistupňová), čtyřstupňová samočinná a bezestupňová CVT. Zkušenost jsem učinil nejprve s osmnáctistovkou. Chvilku to trvá, než se osmělí, ale od 4000 otáček s ní šijí všichni čerti a posádce zároveň neunikne, že to velmi přitažlivá zvuková kulisa. V tomto případě sportovním genům řidiče za volantem více lahodí možnost ručního řazení než asistence převodovky CVT.


Motory pro Mitsubishi Lancer Sportback
Typ motoru1.5 MIVEC 1.8 MIVEC 2.0 DI-D
Zdvihový objem (cm3)1499 1798 1968
Max. výkon (kW/ot.min.-1) 80/6000 105/6000 103/4000
Max toč. moment (Nm/ot.min.-1)143/4000 178/4250 310/1750
Převodovky man. 5st./aut. 4st. man. 5st./bezestup. CVT manuální 6st.
Zrychlení 0–100 km/h (s) 11,8/14,9 10,4/11,7 9,6
Nejvyšší rychlost (km/h) 182/169 196/183 204
Komb. spotřeba (l/100 km) 6,6/7,3 7,9/8,0-8,3 6,2-6,5
Emise CO2 (g/km) 156/173 188/191-198 163-173
Základní cena (Kč) 449 900/549 900 469 900/619 900 629 900

 

Zážitkem však je i jízda s dvoulitrovým turbodieselem. Hned od rozjezdu osloví výborným zátahem od nízkých otáček a už při pohledu do tabulky motorů je jasné, že projevuje nejlepší dynamiku. Je zároveň hospodárnější, což při současných cenách nafty hraje ještě významnější roli. Ocenit je třeba také skvělé odhlučnění této pohonné jednotky.

Lancer Ralliart v provedení sedan. .: Lancer Ralliart v provedení sedan. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Porovnám-li dynamické hodnoty a spotřeby všech motorů v hatchbacku se sedanem, tak u novinky vycházejí o něco hůře. Ovlivňuje to především rozdíl v hmotnosti: sportback je o půl metráku těžší. Odjakživa v Mitsubishi sázeli na jízdní vlastnosti a to trvá. Řidič se jich může dosytosti nabažit i u běžných lancerů. Platí to samozřejmě také o hatchbacku. Jeho suverénní jízdní vlastnosti velmi příznivě ovlivňuje víceprvková zadní náprava, která je šperkem na výtečném podvozku.

Ale nemalou roli sehrává též velmi tuhá karosérie, která zvlášť při ostřejším projíždění zatáček zachovává vozu patřičné sebevědomí a řidiče oslovuje vysokou mírou bezpečnosti. Na katalánských silničkách bylo dost možnosti si to uvědomit. Přitom posádce se nabízí zároveň nadprůměrný cestovní komfort.

Ralliart spojovacím článkem

Subaru Impreza WRX se má na co těšit. Od příštího roku ji začne prohánět Lancer Ralliart s trvalým pohonem všech kol. Výrobce ho označuje za spojovací článek mezi běžnými lancery a špičkovým Lancerem Evolution. Své zastoupení bude mít jak v řadě sedanů (Sportsedan), tak hatchbacků (Sportback).

Hlavní znaky pro rozlišení na první pohled: tmavé disky kol, otvory pro přívod vzduchu k motoru v hliníkové kapotě a štítek s označením na zádi. Fenoménem je však motor, kterým ralliart naznačuje, že má přece jen blíž k nejvýkonnějšímu lanceru. Pod kapotou se totiž skrývá benzínový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem sníženým proti „evu“ z 217 na 177 kW při 6000 ot./min.

Palubní deska ralliartu je prakticky shodná s běžnými lancery. Palubní deska ralliartu je prakticky shodná s běžnými lancery. foto: Právo/Jaroslav Šimek

Ceny Lanceru Sportback
Dovozce už oznámil ceny Lanceru Sportback a je třeba zdůraznit, že tou základní určitě příjemně překvapil. Vystavil mu cenovku s číslicí 449 900 Kč za verzi 1,5 l ve výbavě Inform. Její součástí je například sedm airbagů včetně kolenního, manuální klimatizace či audiosoustava s CD přehnrávačem. Nejlevnější verze s turbodieselem vyjde na 529 900 Kč a tu nejdražší s označením Instyle zahrnuje rovněž turbodieselová varianta za 769 900 Kč.

 

Nejvyšší točivý moment dosahuje hodnoty 353 Nm při 3000 ot./min., přičemž ho lze mezi nápravy zase dělit ve třech stupních. Tomu napomáhá skvěle řadicí nová dvouspojková převodovka SST. Díky její účinnosti (byť bez supersportovního módu jako v „evu“) graduje i dojem z velmi dynamické jízdy, kterou podporuje zrychlení z klidu na stovku za 7,1 s a maximální rychlost 220 km/h.

Daní, kterou si za svůj výjimečný projev ralliart vybírá, je poněkud tvrdší odpružení podvozku a také větší spotřeba paliva. Ta se při ostřejší jízdě dokáže pohybovat i kolem 15 litrů na 100 km. Ale fandům sportovní jízdy udělá radost nejen dynamika. Potěší je rozhodně i nižší cena (ve srovnání s Lancerem Evolution), která však zatím nebyla stanovena.