U aut s objemem motoru nad čtyři litry stoupne daň na 40 procent ze současných 20 procent. U vozů s motorem o objemu mezi třemi a čtyřmi litry se zvýší na 25 z 15 procent. U malých automobilů s maximálně litrovým motorem daň naopak klesne na jedno procento z nynějších tří procent.

"Změny zredukují používání nafty a sníží znečišťování ovzduší," uvedlo ministerstvo. Analytici se však domnívají, že opatření bude mít pouze malý vliv na celkový prodej automobilů v zemi, protože daně na nejprodávanější vozy s objemem motoru od jednoho do 2,5 litru zůstanou beze změny.

Analytici říkají: jde o symbolické gesto

"Vláda nechce vidět pokles automobilového trhu. Tato politika je pouze symbolickým gestem ke zvýšení povědomí veřejnosti o vysokých cenách ropy," upozornil analytik I Jün-feng z makléřské společnosti Changjiang Securities.

Růst čínského trhu s automobily nyní podle analytiků zpomaluje rychleji, než se očekávalo, a to kvůli slábnoucí ekonomice, vysokým cenám pohonných hmot a přírodním katastrofám. V červenci se prodej aut v Číně meziročně zvýšil pouze o 6,8 procenta na 488 200 vozů. Zaznamenal tak nejpomalejší tempo růstu za poslední dva roky.