Článek
V uplynulých třech letech rostl prodej automobilů v Číně minimálně o pětinu ročně. Země tak již předstihla Japonsko a stala se druhým největším trhem s automobily na světě po Spojených státech. Silný růst poptávky přilákal do Číny řadu zahraničních automobilek, které se potýkají se slábnoucím prodejem ve Spojených státech a Evropě.
V červenci se však prodej automobilů v Číně meziročně zvýšil pouze o 6,8 procenta na 488 200 vozů. Zaznamenal tak nejpomalejší tempo růstu za poslední dva roky. "Zpomalení je výraznější, než jsme očekávali," řekl John Bonnell z prognostické společnosti J.D. Power Asia Pacific Forecasting.
Růst se možná v roce 2009 nebo 2010 zastaví
Tempo růstu čínského trhu s auty již v prvním pololetí zvolnilo pod 20 procent kvůli zpomalení čínské ekonomiky, slabému akciovému trhu a květnovému zemětřesení, které napáchalo rozsáhlé škody v čínské provincii S'-čchuan. Koncem června navíc Peking zvýšil maloobchodní ceny benzinu a nafty téměř o pětinu, aby pomohl rafineriím zredukovat ztráty způsobené rekordně drahou ropou.
Společnost J.D. Power nadále předpokládá, že čínský trh s auty poroste do roku 2012 o zhruba deset až 11 procent ročně. Podle Bonella však není vyloučeno, že se růst v roce 2009 či 2010 zcela zastaví, pokud bude pokračovat zpomalování čínské ekonomiky.