Článek
V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.
První model stál 69 000 zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na burze, ale za 115 000 až 120 000 zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný plat totiž tehdy činil asi 3 000 až 4 000 zlotých měsíčně.
Přesto ho chtěl mít každý, stal se snem polských řidičů. "Bylo s ním možné všude zaparkovat a jeho provoz byl levný," vysvětlil přednosti auta Piotr Kalinowski z varšavského automotoklubu.
Ačkoliv se to dnes zdá neuvěřitelné, "maluch" byl určen pro průměrnou rodinu, tedy dvě dospělé osoby a dvě děti. "Jezdili jsme s ním do Bulharska se starou almarou na střeše, táta měl kolena až u uší a vylezl vždycky strašně zlámaný," usmívá se při vzpomínkách na zážitky s malým fiatem Beata Swarowská z Varšavy.
Ve výrobě neskutečných 35 let
Výroba auta skončila v září 2000, vůz přestal vyhovovat požadavkům moderní doby. Za 35 let sjelo z linky 3,3 miliónu kusů, z toho na export bylo určeno okolo 900 000 vozů. Jedním z vrcholů jeho slávy byly známé závody Rally Monte Carlo, do nichž se v roce 1975 "maluchy" zapojily, ačkoliv absolvovaly tehdy jen zkušební jízdu mimo hlavní soutěž.
Čtyřkolý miláček slouží Polákům dodnes. Po silnicích jezdí podle policejních statistik okolo dvou milionů hranatých modelů. Zemědělci v nich převážejí obilí, krmivo, řemeslníci barvy, nářadí, v horách se objevuje fiat s připojeným pluhem, ale nejčastěji se vůz stává členem rodiny a mnohdy získává vylepšení v podobě silnějšího motoru.
Malý Fiat i jako kabrio nebo malý traktor
Závodů Fiatů 126p se v Polsku koná několik za sezonu. Jejich majitelé s nimi jezdí také na srazy fanoušků tuningu do okolních zemí. "Vůz může dosáhnout rychlosti až 120 kilometrů za hodinu, a to nejen z kopce, jak někteří tvrdí," doplnil Kalinowski.
Fiat 126p se dočkal také verze cabrio, terénní, kombi, a dokonce byl předělán na obojživelné vozidlo. Sympatické autíčko, které prý má opravdu duši, zachraňují ze smetišť a opravují skuteční zapálenci. Zásada je jedna: čím starší, tím lepší.