Hlavní obsah

Češi loni dovezli z ciziny dvě stě tisíc ojetin

Právo, Hynek Paštěka, Kateřina Beránková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dovoz ojetých aut do České republiky se stále zvyšuje. Jen od ledna do konce června letošního roku jich k nám dovozci dopravili přes 120 tisíc. Je to o jedenáct tisíc vozů víc než za stejné období loňského roku. Celkem k nám bylo v roce 2007 dovezeno 212 869 ojetin, rok předtím 183 143.

Článek

Pro srovnání: v roce 2007 bylo v ČR prodáno 132 542 nových osobních automobilů. „Z těch 120 tisíc ojetin je více než 30 tisíc starších deseti let, to je dost vysoké číslo. Průměrné stáří automobilů u nás je čtrnáct let a vlivem ojetin se toto číslo zvyšuje,“ řekl Právu tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Celkový počet osobních vozů v České republice je 4,4 miliónu, všech registrovaných vozidel je u nás sedm miliónů.

Za nárůst dovozu ojetých aut do České republiky však nemohou pouze profesionální dovozci. Pro auto především do Rakouska a Německa vyráží stále více občanů, kteří si auto například vyhlédnou na internetu.

„Zajel jsem si pro auto do Německa. Vyjde mě tam asi o třetinu levněji než u nás a tamní prodejci jsou poctivější než naši,“ řekl Právu Michal Vlk z Prahy.

Přísnější dozor nad STK

Dovážení starých a levných ojetin se však nelíbí především ministerstvu dopravy a životního prostředí. „Do roku 2006 jsme drželi hranici pro stáří dovezených aut na osmi letech. Pak nám ale Evropská komise začala hrozit sankcemi, tak jsme to museli zrušit. Naše jediná možnost v současné době je přísný dozor nad stanicemi technické kontroly, aby se do provozu nedostávala auta ohrožující bezpečnost lidí a životní prostředí. Ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí a financí připravujeme analýzu, jak celou situaci řešit, a také co například dělat s kriminalitou napojenou na tento byznys,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Podle mluvčího ministerstva životního prostředí (MŽP) Jakuba Kašpara je problém hlavně v tom, že se k nám dovážejí auta, která nesplňují mnohdy vůbec žádné euronormy. Proto MŽP prosadilo do poslanecké novely zákona o odpadech poplatek za přeregistraci. „To znamená, že když si registruje někdo auto, které již někdo registrované měl, zaplatí určitý poplatek, který se liší výší podle daných euronorem.

Poplatek může být nula až deset tisíc korun. Novela je nyní v Senátu, nedá se tedy přesně říct, kdy začne platit. Dá se ale předpokládat, že vstoupí v platnost ještě letos,“ vysvětlil Kašpar.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám