„Důvodem bylo odlehčení frekventované trasy Rokycany – Mladá Boleslav, kdy pomocí dvou kamiónů s návěsem a přívěsem nahradíme tři běžné kamióny,“ řekl Právu mluvčí Škoda-Auto Jaroslav Černý.

Podobné přepravní kolosy jezdí například v USA či Austrálii. Více než 25 metrů dlouhé kamióny budou nyní řidiči vídat na dálnici D5, na pražské Jižní spojce a mladoboleslavské silnici R10. Škoda Auto dostala na jejich provoz po vyhrazené trase od ministerstva dopravy výjimku. Musela se ale zaručit, že hmotnost vozidel nepřesáhne 27 tun.

Obří kamiony uvezou až trojnásobek. Podle automobilky však nebudou stanovený limit překračovat. Vozit mají totiž pouze textilie a výplně podlahy a sedaček, tedy lehký materiál.

Podle expertů mohou kamióny ničit silnici méně než běžná auta

Podle bývalého ředitele středočeské dopravní policie Stanislava Humla není v souvislosti se silničními vlaky důvod k větším obavám. "Pro ničení silnic je důležitý tlak na nápravu. Pokud má auto více náprav a rozdělí se ta váha na několik bodů, tak to silnici nepoškodí. To je stejné, jako kdyby jela dvě nákladní auta za sebou," řekl Huml.

Podobný názor má i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. "To poškození by nemělo být vyšší než u normálních kamionů, dokonce nižší," uvedl s poukazem na informace, že vozidla by měla mít kolem osmi náprav. Z toho vyvozuje, že nápravové tlaky budou dokonce o něco nižší než u normálních kamionů.

"Vzhledem k tomu, že to je na trase, která se vyhýbá D1 - a snad si budou dopravci vybírat časy, které nebudou kolidovat se špičkami - tak si myslím, že by to bylo řešení," poznamenal k projektu.