Policejní prezidium na dotaz Novinek sdělilo, že uvažuje o nákupu 16 výkonných policejních vozidel, která by hlídkovala na českých dálnicích a rychlostních komunikacích. O konkrétní značce zatím není rozhodnuto, policie vypsala tendr.

Jisté je to, že auto musí mít benzínový motor a zdvihový objem nejméně dva litry. Každé auto bude mít radar pro měření rychlosti ostatních aut, uvažuje se i o kameře a systému, který by zjišťoval, zda kontrolované auto není kradené. Mělo by se koupit celkem šestnáct aut a každé by mělo stát maximálně 800 tisíc korun. To znamená zakázku za 12 800 000 korun.

Nechme teď stranou, zda česká policie tato auta opravdu potřebuje a rozumně je využije. Jak se říká, nejrychlejší auto je vždy policejní vysílačka spojená s organizovaným týmem policistů, kterým prostě neujedete, ať už řídíte cokoliv.

Vybrali jsme tři kandidáty, kteří by podle nás byli lepší než Octavia RS nebo Kia Cee´d. Podle nás je lepší koupit polovinu aut, ale pořádně rychlých. Octavii RS ujede dvacet let stará ojetina, dovezená z Německa za dvacet tisíc korun. Do pořizovacích cen jsme nezapočítávali hromadnou slevu či nákup speciálního vybavení (měřící zařízení a podobně).

První kandidát: Subaru Impreza WRX STI

Impreza ve své poslední evoluci je docela nenápadné (nesmíte si ale nechat modrý lak a zlatá kola), leč rychlé auto. Nejvyšší výkon dosahuje rovných 300 koní a 407 Nm točivého momentu. Maximální rychlost 250 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,2 sekund slibují dostatečný výkon při nahánění pirátů silnic a zločinců.

Subaru WRX STI - rychlá čtyřkolka s perfektními jízdními vlastnostmi za všech podmínek.:. Subaru WRX STI - rychlá čtyřkolka s perfektními jízdními vlastnostmi za všech podmínek. Foto: Subaru

Navíc, Impreza je permanentní čtyřkolka, takže by policejní řidiči měli přirozenou výhodu za zhoršených klimatických podmínkách (déšť, sníh). Za zmiňovaných 13 miliónů by si Policie mohla koupit třináct Imprez WRX STI.

Kromě Imprezy má smysl uvažovat i o rychlých verzích běžných sedanů a hatchbacků s pohonem pouze přední nápravy. Do hry se tak dostává jak Octavia RS (7,3 s, 240 km/h), tak i Mazda 3 MPS se zrychlením na stovku za 6,1 s a maximální rychlostí 250 km/h. Uvažovat by šlo i o Focusu ST, který pohání benzínový přeplňovaný pětiválec (6,8 s, 241 km/h).

Cenově vychází nejlépe Mazda 3 MPS (744 900 korun) překvapivě před benzínovou Octávií RS (794 900 korun) a Focusem ST (789 900 korun).

Druhý kandidát: Audi RS6 Avant

Impreza ale je spíš autem na okresní silnice než na dálnice, proto si představme druhého kandidáta. Je jím Audi RS6, nenápadné auto s výkonem supersportu. O pohon se stará pětilitrový desetiválec, který je navíc dopován dvěma turbodmychadly. Celkový výkon dosahuje monstrózních 580 koňských sil, točivý moment dosahuje hodnoty 650 Nm.

I přes velkou pohotovostní hmotnost (2 025 kg) je RS6 hodně rychlá – 0-100 km/h zvládá za 4,6 sekund, maximální rychlost po odstranění omezovače pojede 320 km/h. Audi RS6 má sportovní podvozek a pohon všech kol quattro.

Audi RS6 Avant - nenápadné aut s výkonem supersportu. Vyrábí se i verze sedan.:. Audi RS6 Avant - nenápadné aut s výkonem supersportu. Vyrábí se i verze sedan. Foto: Audi

O řazení se stará šestistupňový automat Tiptronic. Prodejní cena zatím nebyla stanovena, odhadujeme jí na 2 600 000 korun; při 13miliónovém rozpočtu by si česká policie mohla koupit šest (zaokrouhlovali jsme nahoru) modelů Audi RS6 Avant.

Kromě Audi RS6 by mohlo být dobrou volbou BMW M5, které se rovněž dá koupit jako sedan či praktičtější kombi. M5 také pohání benzínový desetiválec, v jeho případě je výkon 507 k a točivý moment 520 Nm.

Oproti Audi je BMW výrazně lehčí (1 880 kg), nemá ale poháněna všechna kola, což je pro celoročně jezdící dálniční auto docela podstatné. Spotřeba je u BMW 15 litrů na sto, 0-100 km/h o 0,2 horší než u RS6 (BMW - 4,8 s); maximální rychlost je o zanedbatelné 2 km/h vyšší (Audi - 320 km/h).

Třetí kandidát: Nissan GT-R

I poslední automobil je čtyřkolka, pro stíhací policejní auto není lepší volba. Třetím kandidátem je nový Nissan GT-R – jeho 3,8 litrový šestiválec má výkon 480 koní a 588 Nm. Jenom pro představu, na Severní smyčce legendárního Nürburgringu bylo GT-R rychlejší než Porsche 911 Turbo. Z nuly na 96 km/h sprintuje GT-R za 3,5 sekundy, maximální rychlost činí 307 km/h.

Nissan GT-R. O polovinu levnější než Ferrari F430, ale stejně rychlý.:. Nissan GT-R. O polovinu levnější než Ferrari F430, ale stejně rychlý. Foto: Nissan

Na českém trhu se bude GT-R prodávat za 2 100 000 korun. Nissan GT-R má podobné výkony jako Ferrari F430 nebo Porsche 911, oproti těmto sportovním ikonám je ovšem japonský supersport o přibližně milión a půl korun levnější. Za 13 miliónů by si jich policie mohla pořídit sedm. V kategorii cena/výkon nemá nové GT-R konkurenci, proto nemá smysl uvádět automobily ostatních značek.

Porovnání tří rychlých a jednoho docela rychlého automobilu
modelSubaru WRX STIAudi RS6Nissan GT-RŠkoda Octavia RS
0-100 km/h *5,2 s4,6 s3,5 s*7,3 s
max. rychlost (km/h)250320307240
prům. spotřeba13 l14 l-7,8 l
kolik jich pořídí za 13 milionů korun (zaokrouhleno)136719
* 0 - 96 km/h