Loni Číňané koupili 5,5 miliónu nových osobních aut, užitkových vozů a malých dodávek. V roce 1997 se přitom v totalitní komunistické zemi prodalo jen 1,6 miliónu vozů. Podle organizace J.D. Power by měl prodej aut až do roku 2015 růst ročně o jeden milión.

Očekávání vysokého růstu trhu s auty v Číně je v kontrastu s vývojem na rozvinutých trzích v čele se Spojenými státy, kde má naopak prodej nových aut letos klesnout. Čína je po USA druhým největším automobilovým trhem světa.

Podle zástupců automobilek se prodej některých modelů aut v Číně v prvním čtvrtletí zvýšil až o 100 procent. Na druhé straně je na trhu silná konkurence a vysoký tlak na pokles cen. "Myslím si, že je to nejvíce konkurenční trh na světě," uvedl výkonný viceprezident japonského Nissanu Carlos Tavares.

S vysokým růstem prodejů v Číně pro letošní rok počítají všechny přední automobilky. Toyota čeká, že prodá 700 000 vozů, což je o 40 procent více než loni. Volkswagen, který zvýšil v prvním čtvrtletí prodej o 32 procent, doufá, že jeho prodej letos překoná jeden milión vozů. Hyundai očekává, že jeho čínský společný podnik zvýší prodej o 65 procent na 380 tisíc. PSA Peugeot-Citroën počítá s nárůstem o 30 procent na 150 tisíc vozů.

Toyota Auris:. Toyota hodlá v Číně letos prodat 700 000 vozidel.foto: Toyota

Ford na autosalonu oznámil, že zvažuje výstavbu třetího montážního závodu v Číně. Firma působí v Číně pět let a její tržní podíl se pohybuje kolem dvou procent. Ford má spolu s dceřinou společností Mazda Motor a čínskou firmou Chongqing Changan Automobile montážní závod v Nan-ťing a další montážní továrnu ve městě Čchung-čching. Právě sem by mohly směřovat další investice.

General Motors sdělil, že začne od července v Číně prodávat hybridní vůz. Model Buick LaCrosse bude prvním hybridním vozem vyráběným v Číně. Na čínském trhu se sice od roku 2006 prodává hybridní model Prius japonské Toyoty; ten se však přímo v Číně nevyrábí.

Daimler zase uvedl, že hodlá od příštího roku v Číně začít prodávat svůj malý vůz Smart. Chce také zaútočit na čínském trhu na automobilku BMW a překonat ji v prodeji luxusních vozů se svojí značkou Mercedes. BMW je v Číně delší dobu než Mercedes.

Snaha zvýšit svůj podíl na čínském trhu přilákala na letošní autosalon více než 100 čínských a zahraničních automobilek, včetně Škody Auto. Ta zde vystavuje deset exponátů ze tří modelových řad. Největší důraz klade na novou fabii, která bude letos na čínském trhu novinkou. Firma chce v Číně každý rok představit jeden nový model, uvedl mluvčí společnosti Evžen Krauskopf.

Pro veřejnost bude výstava přístupná od 24. dubna.