Německý autoklub ADAC vyhodnotil více než 2,55 miliónu zásahů svých "žlutých andělů", kteří pomáhají motoristům odstraňovat problémy v terénu. Hodnotily se přitom pouze vozy starší jednoho roku a mladší šesti let. Německé vozy obsadily první příčky v šesti z osmi hodnocených tříd.

Vítězem mezi automobily nižší střední třídy se staly modely BMW řady 1, následovaný Mercedesy třídy B a Audi A3. Ve střední třídě nejlépe dopadly Audi A4, Mercedes C a Volkswagen Passat a ve vyšší třídě Audi A6, Mercedes E a "pětková" BMW.

Údajná německá pečlivost se zdá být potvrzena i v kategorii sportovních a terénních vozů. Vítězem se staly luxusní Mercedesy SLK před BMW řady 3 Cabrio, respektive BMX X3 před typem VW Touareg.

Japonci bodovali s malými vozy a rodinnými vany

Japonské vozy dopadly nejlépe pouze ve třídách malých vozů a malých rodinných vozů (vanů), kde zabodovaly Mitsubishi Colt, potažmo Mitsubishi Space Star. Za Coltem se umístily BMW Mini a Audi A2 a za japonským dodávkovým vozem Citroën Picasso a Mazda 5.

Mezi velkými rodinnými auty se nejlépe osvědčil VW Sharan, a to i přesto, že několik typů ADAC shledal jako mimořádně poruchové. U velkoprostorových limuzín Mercedes Viano a Vito vyrobených v letech 2002 a 2003 připadlo loni 93 oprav na 1000 vozů.

Ve střední třídě jsou nejnespolehlivější vozy Renault Laguna ze stejného období a Opel Signum, rok výroby 2004.

Jednoznačně nejčastějšími příčinami poruch na automobilech německých motoristů jsou vybitá baterie a další problémy s elektrikou. Ty zapříčinily nepojízdnost auta ve čtyřech z deseti případů. Dalšími častými poruchami jsou poškození zapalovacího zařízení (téměř 13 procent všech poruch), poruchy motoru (téměř osm procent), a dále pak problémy s koly a pneumatikami, zlobící vstřikovací zařízení a vadné topení či klimatizace.

Přehled: kdo zvítězil a kdo byl poražen podle ADAC
vítězporažený
Audi A2Kia Picanto
BMW řady 1Fiat Stilo
Audi A4Renault Laguna
Audi A6Volvo S60
Mercedes CLKPeugeot 206 CC
BMW X3Nissan X-Trail
Mazda PremacyFord C-Max
VW SharanFord Galaxy

Nejúspěšnější značkou v historii hodnocení ADAC je japonská Toyota. Některý z vozů dnes největšího výrobce automobilů na světě se umístil na některé z prvních příček celkem čtyřiatřicetkrát. Dalšími značkami, které se v průběhu let v Německu staly synonymem pro spolehlivost, jsou Mercedes, Audi, Mazda a Mitsubishi. Na chvostu historického žebříčku jsou naopak Fiat, Renault a Opel.

Na co statistika ADACu zapomíná

Statistika německého autoklubu ADAC se za 30 let existence stala tradičním a zajímavým přispěním na téma "nejspolehlivější automobil", stoprocentním vodítkem pro určení spolehlivosti nicméně být nemůže.

Statistika totiž uvádí počet vozů, ke kterým přijela asistenční služba ADACu. Při poruše ale řidič může využít jinou asistenční službu, nechat se odtáhnout dealerem, který mu automobil prodal, nebo použít nějaký jiný způsob.

Statistika ADACu nebere v potaz, jak často a kam s daným autem řidič jezdí a jakou mu věnuje servisní péči.

V tabulce vítězů a poražených jsou vedle sebe auta, mezi nimiž je cenový rozdíl v desítkách tisíc korun - BMW řady 1 vs. Fiat Stilo nebo Mercedes-Benz CLK a Peugeot 206 CC. U dražšího auta se logicky předpokládá, že bude spolehlivější (ale aby to nebylo tak jednoduché: nemusí tomu tak být vždy).