Podle ředitele Svazu dovozců aut Pavla Tunkla to ale neznamená, že by si motoristé mohli z nyní provozovaných vozů mřížku odstranit, bude to platit jen pro vozy schválené do provozu podle nové směrnice. Zároveň budou moci výrobci pro český trh mřížku montovat až do podzimu 2011.

Pevnou mřížku přitom většina uživatelů hodnotí jako nutnou zbytečnost za několik tisíc korun, která snižuje možnost přepravy objemnějších nákladů. V rámci evropského schválení typu vozidla se pak bude jeho zařazení určovat zejména podle provedení a rozložení nosnosti pro osoby a náklad. Lehké užitkové vozy by měly mít větší nosnost nákladního prostoru než povolenou hmotnost maximálního počtu přepravovaných osob.

Výrazný přesun osobních aut v provedení kombi mezi lehká užitkové vozidla nastal po roce 2003, kdy stát zavedl pro tyto firemní vozy možnost odečíst si při nákupu malých nákladních aut DPH. Jako nákladní auta se v současnosti prodává téměř polovina luxusních vozů Porsche, Jaguar, ale i BMW a Audi. Podle odhadů odborníků státní pokladna přichází na nevybrané dani ročně až o několik miliard korun.

Dovozci i Sdružení automobilového průmyslu přitom volají po tom, aby se možnost odpočtu rozšířila i na osobní vozy, jako je to běžně v některých evropských zemích. "V současnosti na ministerstvu financí probíhá analýza situace v této oblasti jak v ČR, tak v zahraničních zemích, o problematice jednáme. Zatím žádný konkrétní návrh v této věci nechystáme," sdělil mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Prodej nových osobních aut v Česku se v prvním čtvrtletí zvýšil o 9,7 procenta na 33 026 vozů. Prodej v kategorii lehkých užitkových vozů, kde přestavěné osobní vozy tvoří asi dvě třetiny, se zvýšil o 18,6 procenta na 15 208 automobilů.