Volvo C30 je striktně 2 + 2 místný třídveřový hatchback s docela malým kufrem. Někoho už tato první věta může odradit, otázkou zůstává, jak často jedete v automobilu v pěti lidech s kufrem plným zavazadel.

Pravdou je, že na zadních sedadlech Volva C30 je dostatek místa pro kolena, hlavy i ramena cestujících do 180 centimetrů a nebýt zkosené střechy, ani vyšší cestující by se nedotýkali hlavou čalounění stropu; vepředu se pohodlně usadí kdokoliv. Přední dveře se otevírají ve velkém úhlu, nastupování do nízkého auta je tak kvůli překážejícím předním bezpečnostním pásům malým gymnastickým cvičením.

Menší zavazadelník - někomu vadí, jinému bude stačit

Zavazadlový prostor nabízí v základním uspořádání 233 litrů volného prostoru (pro srovnání – Fabia II nabízí o 67 litrů více). Zavazadelník se dá zvětšit sklopením zadních dělených sedadel, ale ani tak z něj stěhovák nevykouzlíte.

V každé recenzi na Volvo C30 bylo zmíněno, že i v nejvyšší výbavě chybí kryt zavazadlového prostoru, takže se o tom musíme zmínit také; stojí šest a půl tisíce korun a pokud nechcete, aby potencionální zloději věděli, co převážíte v kufru, rozhodně jej doporučujeme.

Pracoviště řidiče se nese v duchu ostatních modelů od Volva: tenký, originálně tvarovaný středový panel, výtečně čitelné „budíky“ s modrým podkladem nebo zelená barva displeje palubního počítače. Malé, ale nikoliv nevýznamné plus si Volvo zaslouží za to, že údaje se zobrazují v češtině. Méně jsme byli spokojeni s miniaturní schránkou před spolujezdcem. Dílenskému zpracování nebylo v testovaném vozidle co vytknout.

Volvo C30 - pohledné hatchbacky vyráběla švédská automobilka už v minulosti, stačí si vzpomenout na slavný model 480 nebo starší, ale neméně pohledný P1800..: Volvo C30foto: Novinky/Volvo

Novinkou v nabídce švédského výrobce je tzv. R-design paket, který zahrnuje sportovní doplňky jako dvě ozdobné koncovky výfuků, zadní spojler, šedá zpětná zrcátka a několik vkusných doplňků v interiéru. Menší problém je s cenou – za sportovní paket si připlatíte v závislosti na stupni zakoupené výbavy od 40 do bezmála 130tisíc korun.

Skvělý turbodiesel i manuální převodovka

V nabídce je celkem osm motorů, tři vznětové a pětice benzínových agregátů; testovaný turbodiesel D5 patří po benzínovém T5 k tomu nejvýkonnějšímu, co si lze do C30 oficiálně pořídit.

Pětiválcový, 2,4 litrový turbodiesel D5 se v provozu dovede pohybovat hbitě, akcelerace mezi dvěma a třemi a půl tisíci otáček je u 1479 kilogramů těžkého vozidla skutečně razantní. Turbodmychadlo se ozývá lehkých svistem, ale co je důležité: má nevelkou prodlevu a zabírá lineárně od přibližně 1750 otáček.

S výkonným motorem, využívajícím vstřikování typu common-rail, je vhodně sladěna šestistupňová manuální převodovka, kterou rozhodně doporučujeme namísto pětistupňového automatu Geartronic. Šestka je klasicky „dlouhá“ a pomáhá tak snižovat otáčky v dálničních rychlostech. Pro ilustraci: při 130 km/h točí motor na šestku pouhých 2200 otáček, při 170 km/h jste na 3000 otáčkách.

Volvo C30 - pohledné hatchbacky vyráběla švédská automobilka už v minulosti, stačí si vzpomenout na slavný model 480 nebo starší, ale neméně pohledný P1800..: Volvo C30 - interiér foto: Novinky/Volvo

Musíme pochválit velmi dobré odhlučnění motoru, které v kabině prakticky není slyšet (ale za okny se dá sluchem poznat, že auto nemá pod kapotou benzínový motor). Spotřeba nafty je vzhledem k výkonům přiměřená; během více než 500 kilometrů jsme při častém využívání potenciálu motoru jezdili za průměrných 7,9 litru.

Od výrobcem udávané hodnoty nás dělil rovný litr paliva; avšak myslíme si, že při menším počtu vytáčení k červenému poli bychom se k této hodnotě nakonec dostali.

Požitek z řízení – jak je to doopravdy?

Výkonný a pružný motor je v případě modelu C30 vždy spojen s pohonem přední nápravy. U méně výkonných verzí to nevadí, pokud ale přenášíte 350 Nm, může to být pro přední pneumatiky s rozměrem 205/50 R17 problém.

Při razantnější jízdě se připravte na to, že kola budou zcela běžně „hrabat“ i na dvojku. Podvozek si Volvo půjčilo u koncernového Fordu, s modifikacemi je to podvozek z Focusu druhé generace.

Pokud jste s ním někdy jeli, víte, že na něm není moc co kritizovat. V případě cé-třicítky oceníte účinné filtrování nerovností i dostatečný komfort na rozbitých silnicích. Říkáte si – ideální spojení? Ne tak docela, protože nyní se zmíníme o řízení. Díky posilovači je velmi lehké (ženy-řidičky to jistě ocení), ale informací, které proudí od předních kol ke konečkům vašich prstů je velice málo.

Řízení je přeposilované, což znamená, že si rychlou jízdu v zatáčkách okresních silic rozhodně neužijete. Ale čekali jste od Volva něco jiného? Nadšeným řidičům to pravděpodobně vadit bude, ostatním nikoliv.

Pochválit musíme účinnost kotoučových brzd (osazených na všech čtyřech kolech, vpředu odvětrávané), kromě silného účinku se výtečně dávkují a statečně odolávají vadnutí.

Vítané rozšíření třídy kompaktních hatchbacků

Resumé? Volvo C30 už od svého vstupu na trh v lednu 2007 považujeme za vítané rozšíření segmentu luxusnějších hatchbacků. Třicítka se sice neřídí tak dobře jako BMW řady 1 nebo dejme tomu Audi A3, přináší ale svůj vlastní styl a originalitu. Na tuzemských silnicích navíc zvyšuje jejich atraktivitu fakt, že cé-třicítek u nás mnoho nejezdí.

Základní cena verze D5 činí 729 000 korun; bezpečnostní výbava je kompletní ve všech nabízených variantách (elektronické systémy, airbagy atd.), u základní verze musíte připlácet třeba za palubní počítač (+ 8 000 korun), CD přehrávač (+ 10 000 korun) nebo přední mlhová světla (+ 7 000 korun).

Technické údaje 
Motor:2400 ccm, V5
Max. výkon:180 k při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:350 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:8,4 s
Nejvyšší rychlost:220 km/h
Průměrná spotřeba:6,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1479 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:729 000 Kč