Subaru bylo vždy nenápadnou volbou znalců, kteří v automobilu dávají přednost výborným jízdním vlastnostem před čímkoliv jiným. Typickými znaky Subaru byly (a jsou) permanentní pohon 4x4 a benzínový motor typu boxer s nízko položeným těžištěm.

Jenže benzínové motory i přes své nesporné kvality nestačí – v segmentech, kde Subaru nabízí svá vozidla, touží zákazníci také po výkonných a úsporných turbodieselech. V nabídce sice byla cenově výhodná přestavba na LPG, ale to bylo jaksi polovičaté řešení a japonské automobilce přebíhali ke konkurenci zákazníci toužící po naftě.

V dubnu 2008 přišel pro Subaru důležitý zlom – po letech konečně začíná prodávat netrpělivě očekávaný turbodieselový motor. Pokud budeme s nadsázkou parafrázovat známou větu Neila Armstronga, pak tento diesel je malým krokem pro automobilový svět, ale velkým pro Subaru.

Není to taková pecka, jak naznačuje sebevědomý reklamní slogan – SVĚTOVÁ SENZACE – nicméně po krátké testovací jízdě můžeme říci toto: dieselový čtyřválcový boxer je skvělý, plně konkurenceschopný, a navíc přináší i několik technologických fines.

První diesel v Subaru

Nejde jen o první dieselový motor Subaru, zároveň jde totiž o první dieselový boxer pro osobní automobil (ale už nikoliv o první dieselový boxer na světě). Výhody plochého uspořádání přinášejí minimum vibrací díky pohybu protilehlých válců, pracujících v jedné rovině.

Subaru k vstřikování použilo moderní systém Common-Rail; palivo se pomocí vysokotlakého čerpadla přivádí do palivového potrubí (pro všechny válce společné) pod tlakem 180 MPa. Vstřikovací ventily byly zkráceny, aby se zachovala přiměřená šířka motoru.

Subaru Legacy 2.0 D - v tomto voze jsme otestovali vůbec první turbodiesel od japonské automobilky.:. Subaru Legacy 2.0 D - v tomto voze jsme otestovali vůbec první turbodiesel od japonské automobilky.

Ke zvýšení výkonu je motor dopován tradičním turbodmychadlem (s variabilní geometrií lopatek). Samotné turbodmychadlo je netypicky umístěno pod motorem a je přímo spojeno s katalyzátory kvůli snížení emisí.

Mimochodem, emisím byla věnována velká pozornost, nechybí tedy filtr pevných částic, systém recirkulace výfukových plynů ani oxidační katalyzátor. Emise CO2 dosahují i přes pohon všech kol velmi příznivých 148 gramů na kilometr.

Jak se jezdí s Legacy "v dýzlu"?

Měli jsme možnost se krátce projet v modelu Legacy 2,0 D; po ujetí cca dvaceti kilometrů (navíc s nezajetým motorem) samozřejmě nemůžeme vyvodit nějaké zásadní závěry, to ukáže až klasický redakční test.

Nicméně, dvoulitrový turbodiesel nás potěšil klidným chodem s minimem vibrací – a to i při studeném motoru. V rychlosti 100 km/h byl motor až překvapivě tichý, i když některé typické zvuky vznětových agregátů se vývojářům odstranit nepodařilo. Ale i tak jde z hlediska nežádoucího hluku o jeden z nejpovedenějších turbodieselů.

Motor výrazně zatahuje od cca 1800 otáček a forma mu vydrží k bezmála čtyřem tisícům otáček. Nástup výkonu je postupný bez nežádoucího turboefektu. Stopadesát koní a především 340 Nm točivého momentu zaručuje zrychlení z klidu na stovku za 8,3 sekundy a maximálku 203 km/h; pružné zrychlení mezi dvěmi až čtyřmi tisíci otáček je razantní a velmi podobné jako u konkurenčních čtyřválců.

Subaru Boxer diesel:. Subaru Boxer diesel

Co nám chybělo, byl šestý stupeň; pětistupňová manuální převodovka je sice vhodně odstupňovaná, šestka se ale určitě hodí v dálničních rychlostech. Zástupci Subaru říkají, že do roka šestistupňová převodovka bude.

Diesel si prozatím můžete koupit v modelech Legacy a Outback, na podzim přijde dieselový Forester a v lednu 2009 Impreza. Subaru počítá, že podíl benzínových vs. naftových verzí bude v Česku 50:50. No uvidíme. Každopádně musíme říci, že nás boxer překvapil. Příjemně.