Sedmapadesátiletý profesionální manažer tak patří ke špičce bruselské lobbistické sítě, složené ze stovek firem a tisíců lidí. Nejen proto, že ACEA zaměstnává čtyři desítky pracovníků, ale zejména pro nesmírnou váhu těch, koho zastupuje - automobilový průmysl v EU představuje dnes roční výrobu 17 milionů vozidel, dává práci 12 milionům lidí, dosahuje jen na kontinentu obratu 271 miliardy eur a přispívá k obchodní bilanci unie třicetimiliardovým plusem.

Koordinace lobování

"Máme přímé vztahy s komisaři a vysokými úředníky Evropské komise. Lobbování koordinujeme s místními zástupci automobilek - průmysl musí mluvit jedním hlasem, aby uhájil své postavení a zájmy. A to přesto, že mezi automobilkami panuje šílená konkurence, jdou si doslova po krku. V těch hlavních věcech, v těch plošných jsou však schopny se shodnout, zaujmout společnou pozici a říci, že ji nebudou prosazovat jinak než naším prostřednictvím. Já jsem pak odpovědný za to, aby nás v komisi bylo slyšet - nás, a nikoho jiného," řekl Hodač v rozhovoru pro ČTK. 

Čtyřikrát do roka se scházejí nejvyšší šéfové oněch 13 gigantů, aby se poradili a vytyčili směr. Jeden z nich pak vždy rok ACEA předsedá - momentálně je to ředitel Renaultu. Když si Hodač není jist, jak se postavit k neočekávané situaci, obrací se napřed na něj. Může to být nečekaný zvrat v přípravě legislativy v komisi, sveřepé stanovisko jednoho nebo více členských států, náhlá změna při projednávání směrnice v Evropském parlamentu.

Spolupráce s Evropským parlamentem

Zatímco v EK mají sílu odborné argumenty a v členských zemích se bojuje národními zbraněmi, neplatí v Evropském parlamentu žádná předem daná pravidla. "Tam je to zcela politická otázka - chodíme za pár lidmi, kteří automobilový průmysl podporují, protože z něj pocházejí nebo mají fabriky ve svém volebním obvodu. Ale jinak je to sázka do loterie. Pracovat se 626 a brzo více než 700 poslanci je zhola nemožné. Fungují tam špatně popsatelné, mnohdy iracionální vlivy a nálady."

Právě proto Hodač věnuje parlamentu hodně sil; ví, že jeho síla a moc poroste; považuje za nezbytné osobně působit na co největší počet poslanců, má-li si průmysl získat trvalou náklonnost. Zatím naopak často bodují líbivé a populistické argumenty uplatňované ekologickými fundamentalisty a těmi, kdo se vydávají za ochránce spotřebitelů. "My samozřejmě víme, že na silnicích zahyne ročně v EU 40.000 lidí. Jenže z 90 procent způsobí tato úmrtí řidiči, z pěti procent infrastruktura. Auta za to nemohou."

Je jedním z mála Čechů, ne-li jediným, který se může pochlubit takovou prožitou zkušeností. Má radost, že jeho rodná země vstupuje do EU, zároveň mu však veliké rozšíření o 10 zemí dělá vrásky. "Je to naprosto správné rozhodnutí a jiná možnost nebyla. Je to dobře pro nové země i pro EU. Zatím si však nikdo nedovede představit, jak to tady bude v 25 vypadat. Budou si všichni, budeme si všichni muset dát strašného bacha, abychom to nezkazili, aby to fungovalo dál."