Výdaje za dovoz auta do Česka, které se pohybují v řádu tisíců korun, jsou tak zanedbatelné. Téměř všechny škodovky jsou v ČR dražší než v zahraničí. „Škoda Auto v Česku dominuje, není nucena tvořit agresívní cenovou politiku,“ řekl Právu analytik Citibank Jaromír Šindel.

Škoda Octavia s motorem 1,6 MPI ve verzi Classic se u nás prodává od 459 900 Kč. V Německu však lze stejný model pořídit v přepočtu o 50 tisíc Kč levněji, za podobnou cenu pořídíte octavii i v Polsku či na Slovensku.

Pro Octavie na východ

Pokud byste však vážili cestu a octavii koupili v Rusku či Litvě, ušetříte další desetitisíce. Rusové octavii v základní výbavě kupují za necelých 386 tisíc a Litevci dokonce za 350 tisíc. Auto má sice v základu nižší výbavu, ale úspora přes sto tisíc se rozhodně vyplatí. Pokud chcete octavii s dieselovým motorem, vyjde vás v ČR v základní verzi na 510 tisíc, ve verzi ambiente si 40 tisíc připlatíte. Za stejný vůz ve verzi Classic ale zaplatíte v Německu i na Slovensku o 50 tisíc méně, v Litvě ušetříte dokonce 116 tisíc.

Až 140 tisíc korun můžete ušetřit i na koupi octavie combi, když vůz nekoupíte v Česku, ale v Litvě. Za vůz v provedení classic s motorem 1,6 FSI zaplatíte u českých prodejců 579 900 Kč, v Litvě je k dostání za 439 tisíc korun.

Škoda Octavia.: Škoda Octaviafoto: Škoda

Nižší rozdíly v cenách jsou u nové fabie, kterou lze koupit v provedení classic s motorem o obsahu 1,4 koupit v Polsku, na Slovensku, či v Litvě až o 30 tisíc korun levněji, v Německu je ale dražší než v Česku. Fabia combi v provedení ambiente s dieselovým motorem 1,9 litru je v Polsku o 25 tisíc a na Slovensku dokonce o 50 tisíc levnější než v ČR.

Výbava se může lišit

Je ale třeba dát pozor na to, že se v zahraničí sice prodávají pod stejným názvem, ale s různým stupněm výbavy, a tak třeba v Rusku či Litvě je například výbava ve verzi Classic chudší než v Česku.

Levnější jsou v zahraničí i auta jiných výrobců, například amerických. V USA stojí auta i o několik set tisíc korun méně než v Česku, vyplatí se tak vůz nechat dovézt a upravit za několik desítek tisíc tak, aby vyhovoval evropským normám.

Důvodem vyšších cen je malá konkurence

U luxusních vozů evropských výrobců je tak dokonce výhodné nechat si dovézt třeba BMW ze Spojených států, které nakonec vyjde levněji než při koupi v Česku. Dovozci vozů totiž nereagovali na mimořádné posilování koruny vůči dolaru ani euru a ceny ani zdaleka nesnižují tak, jak by odpovídalo změnám kurzu. „Ke zlevnění nedochází, spíše nabízejí balíčky vyšší výbavy za lepší cenu,“ řekl Šindel. Důvodem je podle odborníků malá konkurence na českém trhu.

„V Česku není konkurence ještě tak drtivá jako ve Spojených státech nebo západní Evropě. Importéři nepromítají posilování koruny do cen dovezených aut,“ řekl Právu analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.

Ceny určuje lídr na trhu

Ceny tak podle analytiků nejsou tvořeny pohybem kurzu, ale hlavním hráčem na trhu, kterým je v Česku Škoda Auto.

„Na každém trhu se ceny stanoví podle lídra,“ řekl Právu analytik Next Finance Vladimír Pikora. Pokud koupíte auto v zahraničí, musíte počítat s tím, že je v Česku třeba zaplatit daň z přidané hodnoty. To ale většinou neznamená vysoké náklady, protože v cizině koupíte auto bez místní DPH a v Česku zaplatíte při přihlášení auta finančnímu úřadu 19procentní daň.

Například na Slovensku či v Německu je daň ve stejné výši, v Litvě je daň 18procentní, takže na novém autě za 400 tisíc korun si připlatíte čtyři tisíce korun, což je vzhledem k výrazně nižší pořizovací ceně vozu zanedbatelné.

 Octavia 1,6 MPI ClassicOctavia 1,9 TDI ClassicOctavia Combi 1,6 FSI Ambiente
Fabia 1,4/63 Classic
Česko
459 900509 900579 900310 900
Německo
411 017459 372540 303322 960
Polsko
412 560484 560502 560294 480
Slovensko
409 124455 882518 226280 470
Rusko
385 710496 800457 470-
Litva
350 715393 174439 783281 903

Pozn. uvedené ceny v Kč, včetně DPH v dané zemi

Pramen: internetové stránky Škoda Auto v ČR a zahraničí