To výrazně zkracuje brzdnou dráhu. Komise původně navrhovala, aby tato povinnost platila od roku 2011, ale zákonodárci ji chtějí o rok uspíšit.

Kromě brzd se ovšem návrh zabývá celou řadou dalších, především pasivních systémů ochrany. Parlament si od něj slibuje větší ochranu chodců a cyklistů. V současnosti v unii každý rok zemře asi 8000 chodců a cyklistů a dalších více než 300 000 je jich zraněno. Přijetí nové legislativy by prý počet mrtvých snížilo zhruba o dva tisíce.

Životy by na silnicích ale neměly zachraňovat jen účinnější brzdy. Nová auta by rovněž měla podstoupit dvě fáze testů, jejichž požadavky by musela splnit. V první fázi by automobil musel vyhovět běžným předpisům, zatímco v druhé by musel splnit celoevropská doporučení pro bezpečnost provozu, která jsou mimo jiné obsahem současného návrhu.

Technologie brzdového asistenta měla premiéru v roce 1996 u vozů Mercedes třídy S a SL. V roce 1998 se automobilka Mercedes stala první firmou, která tuto technologii zavedla u všech svých modelů. Později ji následovaly i některé další automobilky.

EU hodlá v rámci plánu z roku 2001 snížit do roku 2010 počet úmrtí při dopravních nehodách o polovinu na zhruba 25 000 ročně.