Podle Březiny a Horázného zřejmě budou muset někteří řidiči menších nákladních vozidel po 1. dubnu absolvovat rozsáhlé školení v délce 140 hodin. Norma totiž ukládá řidičům nákladních vozidel a autobusů vlastnit takzvané profesní osvědčení. Problém se podle Horázného a Březiny týká některých řidičů skupiny C, kteří jezdí s auty vážícími 3,5 až 7,5 tuny. Zákon na ně prý nepamatuje a nedává jim možnost získat osvědčení jinou cestou než školením.

Cílem novely, která do českých zákonů zapracovala směrnici Evropského parlamentu z roku 2003, je zvýšení kvalifikace řidičů autobusů a nákladních vozidel z povolání. Zlepšení jejich řidičských návyků mají přinést pravidelná školení, na jejichž základě řidič obdrží profesní osvědčení.

Doposud bylo u nás profesní osvědčení vyžadováno u řidičů, kteří byli držiteli řidičských oprávnění pro nákladní automobily s hmotností nad 7,5 tuny a autobusy. Nově se tato povinnost ovšem bude týkat i lidí, kteří řídí menší nákladní automobily s hmotností již nad 3,5 tuny. Vozidla vážící 3,5 až 7,5 tuny mohou řídit jak vlastníci řidičského oprávnění C1, kteří jsou omezeni těmito hranicemi, tak i držitelé oprávnění skupiny C, u kterých horní hranice chybí.

Nový zákon je údajně diskriminační

Řidiči autobusů a nákladních aut, kteří získají řidičský průkaz do letošního 10. září, respektive 10. září 2009, mohou podle zákona získat nová profesní osvědčení buď výměnou za platná, nebo na základě žádosti, pokud osvědčení nemají a řidičský průkaz získali po loňském 1. říjnu. Pro tyto řidiče ještě platí výjimka, kdy nemusí absolvovat rozsáhlé školení v délce 140 hodin.

A zde právě podle Březiny a Horázného leží problém - zákon totiž podle nich nehovoří o řidičích skupiny C, kteří osvědčení nepotřebovali, protože řídili vozidla o hmotnosti 3,5 až 7,5 tuny, popřípadě je nemají platná, a řidičský průkaz získali před říjnem 2007. Díky tomu by se na ně podle Březiny a Horázného mohla od dubna vztahovat povinnost absolvovat vstupní školení. Pokud by jím neprošli, nemohli by prý vykonávat své povolání.

Zahraniční řidiči by nemohli v ČR pracovat

"Tady naši zákonodárci opravdu vyrobili legislativní zmetek. Myslím si, že věci, které jsou v zákoně uvedené, dopadnou na řidiče dosti nesmlouvavě," řekl dnes Březina.

Pokud by skutečně museli řidiči skupiny C absolvovat od 1. dubna rozsáhlé školení, bylo by Česko podle Březiny "papežštější než papež", protože evropská směrnice povinnost školení pro řidiče nákladních automobilů stanoví až po 10. září příštího roku. To je podle něho "diskriminační" i v evropském kontextu, protože díky tomu by v Česku nemohli pracovat řidiči z jiných zemí. Pokud se norma nezmění, je Březina podle svých slov připraven podat stížnost k Evropské komisi.

Nejasnosti má upravit vyhláška

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka kritiku odmítl již minulý týden, kdy na možný problém upozornila Česká televize. Mluvčí nesouhlasí s tím, že by novela byla v rozporu s evropskou směrnicí, obě normy jsou prý v souladu. "Profesní osvědčení musí mít pouze ti, kteří to mají jako hlavní činnost," řekl dnes Hanzelka. Zákon má podle něho především zvýšit bezpečnost na silnicích a vztahuje se hlavně na mladé, začínající řidiče.

Ministerstvo dopravy v současnosti podle něho také ještě pracuje na nové vyhlášce, která by případné nedostatky odstranila. "Ladíme prováděcí vyhlášku, která by měla být hotová do 1. dubna. Takže to (zmíněný možný problém se skupinami C a C1) by mělo být upraveno tam," sdělil Hanzelka.