Automobil s obsaditelností 3+1 je konkurentem těch nejmenších automobilů na trhu.
S délkou 2985 mm a rozvorem 2000 mm patří dokonce k těm naprosto nejmenším a může konkurovat i dvoumístnému Smartu ForTwo. Výška karoserie 1500 mm zase zaručuje, že i když se snažili konstruktéři většinu důležitých částí nacpat pod podlahu, zůstane dostatek místa i na hlavu.

Nová Toyota iQNová Toyota iQfoto: Novinky/Jan Čech

Největší překážkou v konstrukci je však bezpečnost karoserie. Plechy se prostě musí bortit, aby byla zaručena pasivní bezpečnost. Jenže byl problém i s aktivní bezpečností. Vzadu totiž má být originální zadní airbag, který ochrání cestujícího na zadním sedadle v kontaktu s pátými dveřmi. K tomu připočtěte nutnost někam nacpat motor, nápravy a vše zastřešte snahou o co nejnižší cenu a jistě konstruktérům závidět nebudete.

Ovšem jejich práci obdivovat nyní můžeme. Kupříkladu motorový prostor - ten má sice velmi kompaktní rozměry, ale vejde se sem klasické motory použité v Toyotě, patrně včetně tříválce 1,2 l z modelu Aygo.

Navíc je nově zkonstruovaný i diferenciál s převodovkou, který úpravou dokázal posunout kola ještě více kupředu a zvětšit tím prostor pro cestující o dalších 100 mm. Zajímavé je také použití jen 40 mm tlustých opěradel předních sedaček, aby bylo místo pro kolena vzadu co největší.

Nová Toyota iQ:. Nová Toyota iQ

Toyota, která začne vyrábět vůz na konci tohoto roku plánuje roční produkci na hranici 100 000 vozidel. Zatím se však nevyjádřila, s jakou cenou hodlá na světové trhy vstoupit.