Hlavní obsah

Autosalon v Ženevě je nabit novinkami

Právo, Jan Čech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ŽENEVA

Tradiční automobilová výstava ve švýcarské Ženevě v úterý otevírá své brány. První dva dny se s novinkami budou seznamovat odborníci a novináři, poté se autosalon otevře také široké motoristické veřejnosti.

Foto: ČTK

Interiér nové Škody Superb

Článek

Již po 78. se u Ženevského jezera schází celý motoristický svět, aby zjistil, jaké novinky si přichystaly automobilky pro příští roky. Letos se bude opravdu na co dívat. Je představeno více než třicet světových novinek, najdeme zde několik desítek evropských premiér. Drobných změn a úprav na vystavovaných vozech je zde nepočítaně.

Ženevský autosalon tradičně nepatří žádné zemi ani značce, jako tomu bývá například v Paříži, kde přednost dostávají především francouzské automobilky. Na neutrální půdě Švýcarska se tak můžeme setkat s německými, francouzskými či japonskými vozy stejně jako s automobily z Belgie, Číny nebo Indie.

Tata Nano se ukáže poprvé v Evropě

A právě poslední jmenovaná země sem vyslala asi nejzajímavější exponát. Jde o mikroautomobil Tata Nano, jehož cena má být díky jednoduché konstrukci a levné pracovní síle v přepočtu někde kolem 45 000 korun. Podle posledních informací se vůz začne dovážet i do Evropy, budeme si na něj však muset počkat až do roku 2012.

Poněkud netradiční zakončení střechy nového Superbu zvětšuje prostor pro hlavu na zadních sedadlech.foto: Novinky/Jan Čech

To mnohem dříve se dočkáme další novinky, která zajímá nejen české zákazníky – Škody Superb. Druhá generace modelu přinese mnoho v řadě dosud nepoužitých řešení, jako je dvoufázové otevírání zavazadelníku nebo pohon všech kol. Superb bude vyráběn v závodě v Kvasinách a pro jeho konstrukci byly použity tradičně díly z dalších modelových řad skupiny Volkswagen, kam Škoda Auto náleží.

To mnohem dříve se dočkáme další novinky, která zajímá nejen české zákazníky – Škody Superb. Druhá generace modelu přinese mnoho v řadě dosud nepoužitých řešení, jako je dvoufázové otevírání zavazadelníku nebo pohon všech kol. Superb bude vyráběn v závodě v Kvasinách a pro jeho konstrukci byly použity tradičně díly z dalších modelových řad skupiny Volkswagen, kam Škoda Auto náleží.

Pod kapotou najdeme například nový zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 l nebo turbodiesel 2.0 TDI, ale s moderním vstřikováním common rail. Bez zajímavosti také jistě není nasazení vidlicového šestiválce o objemu 3,6 l s výkonem 191 kW. Cena vozu bude oficiálně oznámena až na dnešní tiskové konferenci při jeho slavnostním uvedení.

Pod kapotou najdeme například nový zážehový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,4 l nebo turbodiesel 2.0 TDI, ale s moderním vstřikováním common rail. Bez zajímavosti také jistě není nasazení vidlicového šestiválce o objemu 3,6 l s výkonem 191 kW. Cena vozu bude oficiálně oznámena až na dnešní tiskové konferenci při jeho slavnostním uvedení.

Netradičně se na výstavě objeví také typicky americká automobilka, která zatím neměla v Evropě žádné akvizice. Značka Infiniti však to chce změnit a ještě tento rok bude expandovat na starý kontinent hned s trojicí vozů.

Ekologie kontra luxus

Podle odborníků má letošní výstava dvojí tvář. Ta první ukazuje, jak moc se automobilky snaží snižovat emise svých vozů, ekologickou zátěž výrobou a stále urputně bojovat se spotřebou paliv. Jenže hned na druhém konci výstavního pódia stojí vozy, které jsou stále větší, těžší, bezpečnější a velmi luxusní.

Podle odborníků má letošní výstava dvojí tvář. Ta první ukazuje, jak moc se automobilky snaží snižovat emise svých vozů, ekologickou zátěž výrobou a stále urputně bojovat se spotřebou paliv. Jenže hned na druhém konci výstavního pódia stojí vozy, které jsou stále větší, těžší, bezpečnější a velmi luxusní.

Například stále se zvyšující trend prodejů vozů určených i do terénu pod zkratkou SUV (Sport Utility Vehicle) podnítil všechny výrobce k tomu, aby se této části trhu věnovali. Dnes je na světě jen málo automobilek, které by neměly ve svém výrobním programu alespoň jedno takové vozidlo. Přitom jejich využití mimo terén je podle výzkumů naprosto mizivé. Za cenu vyšší spotřeby proti klasickým silničním automobilům jsou provozovány převážně na pozemních komunikacích.

Ale i u silných vozů se promítá snaha o snížení spotřeby a emisí. Na výstavě najdeme mnoho vozů s hybridním pohonem, tedy takovým, kde spalovací motor spolupracuje s elektromotorem, čímž se radikálně sníží spotřeba paliva. Takové motory nyní najdeme třeba u velkého a luxusního terénního Porsche Cayenne či na autosalonu premiérově představeném BMW X5 EfficientDynamics.

Co je malé…

Také skupina malých vozidel určených pro rodiny se velmi příjemně rozrůstá. Tato v Evropě nejoblíbenější auta prožívají velké období znovuzrození. V Ženevě se objevuje hned několik velmi důležitých novinek. Mezi ně zcela jistě patří nový Ford Fiesta. To se bude prodávat na téměř všech kontinentech světa. Za zmínku stojí jistě i nová generace Seatu Ibiza.

Také skupina malých vozidel určených pro rodiny se velmi příjemně rozrůstá. Tato v Evropě nejoblíbenější auta prožívají velké období znovuzrození. V Ženevě se objevuje hned několik velmi důležitých novinek. Mezi ně zcela jistě patří nový Ford Fiesta. To se bude prodávat na téměř všech kontinentech světa. Za zmínku stojí jistě i nová generace Seatu Ibiza.

Do dané kategorie také můžeme zařadit novou Kiu Soul. Ta se zde sice představí jen jako koncept, ale značka, která světové trhy zaplavila svým povedeným modelem Kia cee‘d (a v ČR s ním vyhrála anketu Auto roku 2008), nedávno potvrdila, že právě Kia Soul bude dalším vozem, který bude primárně určen pro evropské rodiny.

Na výstavě se však také setkáme s mnoha specialitami. Jednou z nich je například čtyřkolový motocykl z designerského centra Sbarro, najdeme tady luxusní vozy zastoupené i špičkovým vozem Rolls-Royce Phantom Coupé nebo extrémně výkonné sportovní speciály. Jako jeden z mnoha příkladů uveďme překrásnou Alfu Romeo 8C Competizione Spider s motorem a převodovkou z Ferrari.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám