Jelikož moc těchto vozů se neprodává, protože jsou stále v provozu, moc se o nich neví. Jedno je však jisté. Proti předchůdci, který se označoval jako 323 je o dost velký kus dál. Podvozek je stejný jako u Fordu Focus, motory jsou silné a přitom spolehlivé a především velikost obestavěného prostoru je příkladný. Auto je ideálním společníkem pro rodinu.

To, že auto je mezi bazary celkem ještě neznámým pojmem potvrdil i Roman Loužil z výkupu Auto Esa. „Nemůžu o tomto voze říct mnoho, protože jsme tu neměli ještě kus, které by měl najeto více jak 120 000 km. Ale zatím nic špatného jsem zatím na voze nenašel. Proti verzi 323 je to nebe a dudy. Starší verze měly špatné nápravy, elektriku a také trpěly na korozí. To jsem na tomhle autě ještě neviděl.“

Pod kapotou raději šestnáctku

Automobil je vyráběn s několika motory. Základním je zážehová čtrnáctistovka s výkonem 62 kW. To se zdá docela dost, ale na tak velký a hmotný vůz to moc není. Zvlášť ve spojení s točivým momentem 122 N.m při 4000 ot./min.

Mazda 3 1.6 (2004)
Mazda 3 nás překvapila velmi dobrými jízdními vlastnostmi a pružným motorem. Pro cestující na zadních sedadlech je málo prostoru nad hlavami a i pro řidiče je špatný výhled ve zpětném zrcátku. Zkrátka není jasně vidět, co se děje za vámi. Vytknout bych mohl tvrdé plasty v interieru a nepohodlné otevírání zavazadelníku.
Tomáš Svoboda - manažer Autocentrum ESA

Mnohem lepší je motor, který měl i náš testovaný vůz. Jedná se o zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l s výkonem 77 kW a toč. momentem 145 N.m. ten si s vozem rozumí mnohem lépe a dokáže mu udat solidní rychlost i zrychlení (182 km/h, 11,0 s). Podle dlouhodobých zkušeností si motor navíc neřekne o žádné přehnané litry benzínu a průměrná tabulková spotřeba 7,2 l na 100 km není nedosažitelná.

„Motory jsou u vozu velmi dobré. Diesel je sice hlučnější, ale jede naprosto skvěle. Stačí se podívat na jeho intercooler, který má dvojnásobnou velikost co ve VW a je vše jasné,“ prozradil o motorech Roman Loužil.

A právě turbodiesel je asi na našem trhu nejžádanější. Na jednu nádrž dokáže ujet více než tisíc kilometrů a přitom je dostatečně silný (80 kW, 240 N.m) a pružný. Jen cena je bohužel vyšší. To ovšem bývá už v ceníku značky při koupi nového vozu.

Hodnocení

+ kvalitní zpracování interiéru

+ jízdní vlastnosti

+ motor

- místo nad hlavami cestujících vzadu

- tvrdé plasty interiéru

- otevírání zavazadelníku

Kam koukat?

Při prohlížení vozu se zaměřte především na to, jestli vůz nemá problémy s nápravami. Může to být především problém u turbodieselu. Těžké auto s velmi těžkým předkem (o téměř 100 kg těžší vznětová verze proti zážehové) znamená, že čepy se velmi rády uvolní. Trpí závěsy, tlumiče a pryžové části.

Velmi zajímavé také je, že se mohou vyskytnout problémy s rezavěním výfuku.

Mazda 3 1.6, r.v. 2004
MotorR4
Výkon (kW při ot./min)77/6000
Toč. moment (N.m při ot./min)145/4000
Max. rychlost (km/h)182
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,0
Komb. spotřeba (l na 100 km)7,2
Rozměry (m)4,4 x 1,76 x 1,5
Obj. zavazadelníku (l)300
Stav tachometru (km)82 069
Cena299 900 Kč