Problém nastal u dvou testovacích automobilů ve chvíli, kdy jejich řidiči na sněhu, ledu a zimní břečce začali brzdit. Brzdy totiž ani v jednom případě nezareagovaly. Stejný jev se u obou testovaných škodovek odehrál při zkouškách celkem třikrát.

Podle novinářů deníků Dagens Nyheter a Sundsvalls Tidning byl u první testované Fabie brzdový pedál po delším parkování a rozjezdu tuhý a nezabíral.

V druhém případě chtěl řidič zastavit po zhruba sedmdesátikilometrové jízdě na křižovatce na červenou, avšak při brzdění se nestalo vůbec nic. "Při vyhýbání jsem byl nucen prudce trhnout volantem a dostal jsem se do levého pruhu. Naštěstí mi na semaforu zrovna naskočila zelená, takže jsem situaci nakonec mohl zkorigovat," uvedl. Tento incident byl ze všech případů nejzávažnější. Krátce nato pak musel stejný řidič znovu "pumpovat" pedálem, aby brzdy aktivoval a auto zastavil.

Švédské zastoupení opatření nechystá

Podle vydání Dagens Nyheter však automobilka nebude podnikat žádná konkrétní opatření k nápravě. Svým zákazníkům pouze doporučí, aby za "extrémních zimních podmínek" nejezdili s aluminiovými, ale s železnými disky kol. Právě v nich totiž problémy zřejmě spočívají.

Podle švédského mluvčího firmy Henrika Svenssona totiž větší díry v aluminiových discích snadno umožňují nečistotám, aby se dostávaly dovnitř a snižovaly účinek brzd. Svensson zároveň vyloučil možnost konstrukční chyby - po zjištění problémů oba vozy ve Švédsku prohlíželi jak švédští, tak čeští i němečtí technici. Tito lidé s nimi také jezdili ve stejných podmínkách, jaké panovaly při testování. Podle Svenssona mohou zmíněné problémy potkat všechny vozy s aluminiovými disky bez ohledu na jejich značku.

Švédští novináři, kteří problémy s brzdami popsali, však uvedli, že jejich "extrémními podmínkami" byly teploty kolem nuly. Aluminiové disky na testované vozy instalovala automobilka sama.

Dagens Nyheter pak ve svém celkovém hodnocení Fabie kombi v dnešním vydání uvedl, že ve Švédsku již byly od loňska prodány téměř 2000 nových Fabií menšího typu a že kombi má předpoklady stát se dobře prodávaným vozem. Podle listu je to praktické, solidně postavené a vzhledem k celkové užitné hodnotě cenově výhodné auto. Malé Fabie popisované jako "polocombi" podle švédského zastupitelství automobilky neměly s brzdami žádné potíže. Brzdový systém je v obou modifikacích stejný.

Škoda Auto prý na jev upozorňuje v manuálu

„My o tomto případu víme. Bezpečnost našich vozů je důležitá a toto téma vnímáme velmi citlivě,“ řekl Novinkám Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí Škody Auto.

„Vůz jsme prohlédli experty a zjistili, že je v naprostém pořádku. Abychom rozptýlili případné nejasnosti, necháme vůz přezkoumat nezávislým subjektem,“ dodal Krauskopf.

Dále Evžen Krauskopf podal vysvětlení k možnému selhání brzd. „Popsaný problém však je klasický fyzikální jev, který popisujeme i v manuálu vozu. Ten může nastat např. po projetí kaluží, po vyčištění vozu v myčce nebo v zimě. V důsledku vlhkých či v zimě namrzlých kotoučů pak dojde ke zpoždění brzdného účinku. Proto doporučujeme i v návodu na začátku jízdy lehce šlápnout na brzdu. Tím se účinek opět obnoví a brzdy budou plně funkční.“

Fabia v crash testu čtyři hvězdičky

Škoda Fabia prošla už i nezávislými nárazovými testy Euro NCAP. V nich získala čtyři hvězdičky z pěti možných, když vůz při čelním nárazu získal třináct ze šestnácti možných bodů. Závažnější problém však přišel při bočním nárazu. Všechny systémy fungovaly perfektně a posádka byla ochráněná, ale zámek dveří povolil do své druhé polohy (jako když špatně zabouchnete dveře - jsou sice zavřené, ale nedolehnou). Fabia tím ztratila ten jeden bod, který jí chyběl do součtu pěti hvězdiček.