Hlavní obsah

Budoucnost automobilů: v Evropě kvalita, v Číně cena

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Společnost KPMG International oslovila několik předních manažerů pohybujících se v automobilovém průmyslu a zeptala se jich, jak vnímají budoucnost odvětví. Většina z nich se shodla na tom, že zanedlouho se budeme setkávat na silnicích především s hybridními vozy, se zvyšující se kvalitou v Evropě a s ultralevnými vozy v Číně.

Článek

V horizontu pěti let lze očekávat významný nárůst prodejů a tržního podílu nejlevnějších automobilů a hybridních vozů. To potvrdilo 81 procent oslovených respondentů. Právě do vozů s alternativním či hybridním pohonem vkládají dotazovaní velké naděje a jsou v odhadech růstu jejich prodeje v nadcházejícím období velmi optimističtí. Pro rok 2007 očekávalo pouhých 17 procent nárůst prodeje k hranici 500 tisíc kusů vozidel s tímto typem pohonu. Pro rok 2008 odhaduje celkem 25 procent dotazovaných nárůst prodejů na 600 až 700 tisíc a dalších 27 procent dokonce až na hranici 800 tisíc kusů.

Kvalita bude dle oslovených manažerů hrát ve výběru vozu stále nejdůležitější roli. V rámci průzkumu si to myslí přibližně osm z deseti oslovených odborníků. Spotřebitelé se ale budou stále více přiklánět k vozům s nízkou spotřebou – tento parametr se tak v pomyslném žebříčku důležitosti dostane na úroveň kvality. Mezi další kritéria bude tradičně patřit bezpečnost a cenová dostupnost. Oslovení manažeři se zároveň domnívají, že hitem se stanou vozy na alternativní paliva, jejichž význam se podle průzkumu meziročně zvýšil o 12 procent.

Hrozí nadprodukce?

V souvislosti s problémem nadprodukce se dotazovaní odborníci vyjadřovali většinou optimisticky. V aktuálním průzkumu odhadlo nadprodukci ve výši přes 20 procent pouze 14 procent oslovených, což je méně než v předchozích dvou průzkumech KPMG International (25, respektive 34 procent). Trendem, který automobilový průmysl čeká, by mělo být spojování, akvizice a tvorba aliancí.

Vrcholoví manažeři i přes možné ohrožení nadprodukcí a mírně nejistou celosvětovou ekonomickou situaci očekávají pozitivní vývoj v otázce ziskovosti. Takto optimisticky vidí situaci bezmála 26 procent oslovených odborníků. Naopak pokles předpokládá 14 procent manažerů.

Jak a kde snižovat náklady

V pořadí nejdůležitějších příležitostí pro snížení nákladů se na prvním místě umístily inovace výroby a technologií (67 procent), poté následovalo levné národní zásobování (65 procent) a inovace výrobních materiálů (57 procent). Ovšem největší meziroční nárůst očekávaných úspor nákladů byl zaznamenán u zdravotní péče, odměn a sociálního zajištění (nárůst z 34 procent na 46 procent).

Průzkum se také zaměřil na dokončení restrukturalizace výrobců v USA. Více než polovina dotázaných manažerů (58 procent) ji očekává do roku 2011 a měla by podle nich především přinést vyšší efektivitu a konkurenceschopnost.

Čína dostihne Spojené státy

Růst automobilového trhu v Číně vedl 58 procent respondentů k závěru, že se prodej aut na čínském trhu může během příštích pěti let vyrovnat prodeji ve Spojených státech. Odborníci jdou však s odhadem ještě dál a počítají během následujících šesti až deseti let s významným nárůstem prodeje čínských automobilů na samotném americkém trhu (74 procent). Zároveň však upozorňují, že výsledkem mohou být rovněž problémy s nadprodukcí. Bezmála 45 procent oslovených odborníků se vyjádřilo, že očekává v Číně během pěti let problémy spojené s nadprodukcí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám