Hlavní obsah

Češi loni nakupovali především malé vozy, jejich podíl však klesá

Novinky,

Podíl jednotlivých tříd na prvních registracích osobních automobilů se dlouhou dobu výrazně neměnil. V posledních třech letech se však začíná stále více projevovat stoupající tendence, která je patrná i v Evropě. Od malých vozů se postupuje k SUV nebo MPV.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Podle statistik, které každoročně vydává Sdružení dovozců automobilů, je zřejmé, že český národ má čím dál tím více peněz a nabídka na trhu velmi ovlivňuje jeho rozhodování při koupi vozu. Stejný trend je patrný i v Evropě, kde se za posledních pět let ztrojnásobil prodej terénních a SUV vozů. Jejich nabídka je totiž stále větší a s ní klesají i ceny.

V České republice se objevují tyto trendy postupně. Větší změny jsme zaznamenali právě minulý rok, kdy se výrazně snížil podíl malých vozů na prvních registracích a výrazně se zvýšil například podíl MPV (v roce 2004 to byl podíl 4,48 %, v roce 2007 pak 10,23 %).

Podíl obchodních tříd nových registrací os. aut. v ČR
2007200620052004
kspodílkspodílkspodílkspodíl
Mini64784,89%63335,11%49603,89%34932,78%
Malé5773743,56%5995548,36%6173148,46%6373550,68%
Nižší střední2030515,32%1702613,73%2043116,04%1710013,60%
Střední2174716,41%2141517,27%2435919,12%2387818,99%
Vyšší střední30352,29%35302,85%43153,39%38013,02%
Luxusní3890,29%4190,34%2860,22%2320,18%
MPV1356410,23%82156,63%57354,50%56294,48%
Sportovní9400,71%7090,57%7560,59%7530,60%
Terénní47293,57%31412,53%24481,92%17451,39%
Nezařazeno36182,73%32442,62%23551,85%54024,30%
Zdroj: SDA

Podle tabulky je zřejmé, že podíl malých vozů nebyl zapříčiněn ani tak cenovým bojem mezi miniautomobily, kdy dnes je možné zakoupit už za 150 000 Kč, ale lidé se spíš nyní orientují na větší vozy nižší střední třídy, kam spadá například Kia cee´d, Ford Focus nebo Renault Mégane. Z této jediné tabulky tak můžeme objevit i trend poklesu prodejů vozidel střední třídy (z 19,1 % v roce 2005 na loňských 16,4 %).

Škoda - pokles zájmu o kombi

V rámci podílů na trhu je jistě zajímavé se podívat i na vývoj podílu jednotlivých modelů firmy Škoda. Podle statistik se s příchodem nové generace nezměnil procentuální podíl pětidveřového hatchbacku téměř nezměnil.

Předminulý rok se totiž první generace Škody Fabia prodalo 27,18 %, v roce 2007 v součtu první generace (5,46 %) a druhé generace (22,17 %) je to téměř stejné. To ve verzi kombi je situace jiná. V očekávání nové generace, jenž byla představena na konci roku a začala se prodávat na začátku toho letošního, klesly prodeje Fabie Combi I z 29,79 % na 18,3 %.

foto: Novinky/Ondřej Lazar Krynek

V dalších modelech je změna pouze několikapercentuální a uvolněné místo po kombíku nahradil například model Praktik nebo velký nárůst modelu Roomster. Ten se zvednul ze 4,76 % na 10,55 %.

Reklama

Související témata:

Související články

Škoda Auto prodala loni rekordní počet aut

Automobilka Škoda Auto loni prodala na všech světových trzích rekordních 630 032 vozů. Meziročně to představuje nárůst dodávek o 14,6 procenta. Podle...

Výběr článků

Načítám