Otevírat problematiku amerických automobilů není samoúčelné. Před nedávnem začal detroitský autosalon, kde každý výrobce chtěl ukázat, že jeho vize budoucnosti není tak zastaralá, jak si mnozí myslí. A co značka, to velké plány na expanzi do Evropy.

Na evropském kontinentu mají americké vozy místo vyhrazeno již dávno. Nikdy se jich zde neprodávalo tolik, aby se mohlo říct, že se prodávaly masově. Ale vždy se našel někdo, kdo si tu svou „ameriku“ koupil. Na evropských silnicích se tak setkáme s Fordy, Chevrolety, Cadillaky, Pontiaky apod. Už mnohem méně pak známe značky Lincoln, Buick, Oldsmobile či dokonce Saturn. Ale to bylo dáno strategií jednotlivých koncernů. Některé výrobky měly jít do Evropy, jiné byly výhradně určeny pro USA.

Symbol svobody stále funguje

Ale Evropa láká výrobce amerických značek čím dál víc a v Česku se prodává stále dost značek s původem za oceánem.

Po roce 1989 se vrhli motoristé na americké vozy jako vosy. Šlo o to, že náhle mohli mít to, co bylo dříve jen vysněným symbolem svobody. Proto se dnes můžeme na našich silnicích a v bazarech setkat s mnohými již těžko pojízdnými „vraky“ značek Jeep či Cadillac.

Oficiální dovoz převyšuje individuální

Nyní se do České republiky vozy většinou dováží již oficiálně přes dealery a jen malé procento je individuální dovoz. V ČR jsou zastoupeny značky Dodge, částečně Ford, Cadillac, Corvette, Chrysler, Hummer a Jeep.

Asi nejdynamičtější je zde jen rok fungující značka Dodge. Ta za minulý rok prodala velmi solidních 114 kusů v čistě osobní verzi a 40 jako N1. Podle Georga Kendlbachera, šéfa pobočky Chrysler Czech republic, je důvodem „především odlišný design, který přivádí řadu zákazníků, což platí zejména pro model Dodge Nitro, který jsme uvedli na trh v roce 2007.“

Ale nevede si špatně ani Jeep (121 proti 70 kusům bez N1), Chrysler však proti roku 2006 trochu ztratil (90 proti 137 kusům). Z nedávného rozhovoru s panem Kendlbacherem však vyplynulo, že zastoupení značky očekává obrat s nástupem nového modelu Chrysler Voyager.

Oficiální prodeje amerických vozů v ČR za rok 2007
modelkusů
Dodge Caliber92
Dodge Avenger2
Dodge Nitro54
Dodge Viper 0
Chrysler Crossfire*6
Chrysler 300C21
Chrysler PT Cruiser7
Chrysler Sebring sedan*6
Chrysler Voyager39
Jeep Wrangler44
Jeep Cherokee4
Jeep Grand Cherokee22
Jeep Commander15
Jeep Compass21
Jeep Patriot13
Cadillac (všechny modely)14
Hummer (všechny modely)4
Ford Maverick7
Pozn: *s cabrioletem dohromady; Čísla kusů jsou verze osobní sečtená s verzemi N1. Zdroj: SDA

V růžových barvách

Velké plány má také firma A. Charouz Motors, která do ČR dodává vozy Cadillac, Hummer a Corvette.

„V rámci značky Cadillac plánujeme 20 % nárůst prodejů v příštím roce, a to především díky novému modelu CTS. Ten nabídne různé typy karoserie a motorizací. Navíc s tím plánujeme výrazné rozšíření prodejní a servisní sítě. Z pozice prodejce oficiálně importovaných vozidel individuální dovoz doporučit nemůžeme. My poskytujeme záruční a pozáruční servis, což u soukromě dovezených automobilů není,“ řekl Novinkám Andrej Barčák, obchodní řiditel firmy. Ovšem stále zde zůstává otázka, jak to bude v dlouhodobějším horizontu.

„Prodeje stále porostou, a to nejen u naší firmy, která dodává značky Cadillac, Corvette a nově i Hummer, ale třeba i u Chrysleru. Všichni výrobci se snaží přizpůsobit evropskému trhu,“ dodal Barčák.

Cadillac SLSVozy značky Cadillac se na českých silnicích stále moc nevidí.foto: Cadillac

Georg Kendlbacher k otázce prodejů amerických aut řekl: „V roce 2007 jsme zaznamenali nárůst prodeje o 37 %, vývoj v ČR odpovídá růstu prodejů v celé Evropě, kde je celkový průměrný nárůst zhruba o 18 %.“

Jiného názoru je ovšem Štěpán Štekl z firmy Impex Car, která do ČR dováží individuálně ojeté luxusní vozy. „Americké automobily svůj boom již prožily. Potvrzují to prodejní čísla jak u nových vozidel, tak i u individuálního dovozu. Dnes už lidé z USA vozí spíš evropská auta než americká.“ Podle jeho slov už „zájem není takový, jako býval před lety a lidé se zaměřily skutečně spíš na vozy z Evropy.“

Cena poloviční?

Pro mnohé zákazníky je téměř nepochopitelné, jak může být cena v USA poloviční proti těm, které známe z ČR. Záleží na tom, jak velká konkurence na trhu panuje (a v USA je opravdu velká), kolik stojí suroviny na výrobu vozu (velké automobilové koncerny kontrolují slušné balíky akcií u svých dodavatelů) a kolik jsou majitelé za vůz ochotni zaplatit. Ale mýtus o poloviční ceně není vždy zcela pravdivý. Pro příklad nechoďme daleko.

Takové luxusní kupé BMW 630i z bavorského Mnichova se prodává jak tady tak na americkém trhu. V USA stojí od 75 600 dolarů bez daní, v přepočtu tedy asi 1 366 000 Kč v České republice se vůz prodává za cenu od 2 003 500 Kč.

Na druhou stranu třeba Chrysler 300C 5,7 l HEMI stojí v USA 25 270 dolarů bez daní (456 628 Kč). V České republice pak za vůz bez daně dáme 1 181 800 Kč.

Nezaměnitelný design Chrysleru 300C Chrysler 300C je v Česku výrazně dražší než v USA.foto: NOVINKY/Jan Čech

Na příkladech jasně vidíme, že pro BMW je velkým problémem, že musí své vozy dovážet přes oceán a na americkém trhu nedrží dodavatele dostatečně pod krkem. Ostatně BMW ani vysoká cena nevadí - pro značku je to součást prestiže, která patří prakticky do portfolia.

To Chrysleru se daří mnohem lépe a naopak dovoz dílů do Evropy (i když vůz vyrábí rakouská firma Magna Steyr) se také moc nevyplácí. Navíc tuzemský zákazník je ochotný cenu akceptovat, protože v Evropě je dlouhodobě nastavená jiná cenová politika než v USA.

Dovážet z USA znamená problémy s přihlášením

Kdo by si chtěl přivézt sám automobil z USA, bude mít problémy s přihlášením. Americké vozy totiž splňují jiné předpisy, než které jsou předepsané v ČR. Tak kupříkladu v USA mají směrovky jinou barvu než v Evropě, stejně tak i systémy nastavení světlometů jsou upravené podle jiných směrnic. To vše je třeba upravit a teprve pak se lze ucházet o přihlášení na české silnice. Mnohem nižší cena vozu je tak vyvážena problémy s úpravou a přihlášením. O tomto tématu jsme se však již rozepisovali ve zvláštním článku.

Budoucnost = velká neznámá

Všechny americké automobilky chtějí v budoucnu expandovat na evropský trh. Třeba Pontiac by chtěl ukrojit velký díl se sportovními vozidly, Chevrolet pak chce zaujmout jak modelem Camaro, tak i rodinnými sedany jako je Malibu.

Jenže finanční krizí dnes prochází všechny americké koncerny a zlepšení je zatím v nedohlednu. I na jejich vlastním domácím hřišti je poráží japonská a evropská konkurence, připojuje se k ní i korejská invaze.

Americký atak na Evropu se tak odkládá na neurčito a my si budeme muset ještě jednou rozmyslet, jaké priority od automobilů očekáváme. Zda evropskou kvalitu, americkou odvázanost, japonský perfekcionismus nebo čínskou cenu?