Dálník je slovo, které vzniklo v Čechách, a také tento typ vozidla je chráněn více než dvaceti patenty českého inženýra Jana Anderleho.

Švýcarská firma Acabion si uvědomila, že v dálníku je budoucnost a když ne masové rozšíření, tak minimálně peněz se na tom dá vydělat skutečně hodně. Proto už několik let přivavuje model Acabion GTBO, který má ambice se stát nejrychlejším vozidlem určeným pro silniční provoz.

Základem je tedy standardní systém dálníku, tedy vlastně kapotovaný motocykl s výsuvnými stabilizačními kolečky vzadu. Ty se zasunou při vyšší rychlosti, kdy klasický motocykl už udrží stabilitu. Zásadní výhodou kapotovaného motocyklu je ideální aerodynamický tvar. Ten je u Acabionu navíc podpořen zadním přítlačným křídlem.

Acabion GTBO:. Acabion GTBO

Pod lehounkou karbonovou karoserií se pak skrývá technika, kterou dnes nazýváme hybridem. Základem je totiž přeplňovaný motor o objemu 1,3 l. Ten je však doplněn výkonným elektromotorem, jemuž energii dodávají akumulátory. Ty se dají buď nabít, nebo velmi kvalitně využívají rekuperaci brzdné energie. Výsledný výkon 550 kW (750 koní) znamená, že 261 kg těžký stroj má neuvěřitelný měrný výkon - 2,1 kW/kg, nebo chcete-li 2107 kW na tunu! Není se pak co divit, že maximální rychlost dálníku je 550 km/h a rychlosti 482 km/h (300 mph) dosáhne za pro mnohé neuvěřitelných 30 s.

To vše při neuvěřitelné spotřebě, kterou Acabion ani neuvádí v běžných jednotkách. Na svých stránkách hovoří o tom, že pokud pojedete pouze na elektřinu, dojezd je 300 mil (482 km). Při spojení se spalovacím motorem, když desetkrát budete prudce zrychlovat, zvýší se dojezd na 1000 mil (1609 km).

Acabion GTBO:. Acabion GTBO

Acabion GTBO se začíná v těchto dnech vyrábět. Jeho cena je však horentní a odpovídá jeho jízdním výkonům - 1,87 miliónů euro, tedy asi 50 000 000 korun. Nejrychlejší supersport na světě Bugatti Veyron tak byl překonán nejen rychlostí, ale i cenou (Bugatti stojí asi 35 000 000 korun)