Hlavní obsah

První ochutnávka Peugeotu Partner a Citroënu Berlingo

– VIGO
Novinky, Jan Čech

Ve španělském Vigu (a nejen tam) se v současnosti vyrábí populární modely Peugeot Partner a Citroën Berlingo. Jejich nástupce se už ale na stejných výrobních linkách začíná pomalu připravovat a my měli možnost v prostorách továrny poprvé na vlastní oči spatřit tyto dva vozy.

Článek

Oficiální novinářská premiéra se nesla v duchu smělých plánů a velkých slov o zvyšování produkce, kvality a stále lepší budoucnosti koncernu PSA. Pak na pódium za prezidenta PSA Christiana Streiffa vyjely čtyři vozy a nám nezbývalo, než zjistit alespoň z této statické prezentace, zda jsou tato slova pravdivá.

Prostor je zaklínadlem

Nové užitkové verze vozů budou k dispozici ve dvou délkách 4,38 m nebo 4,63 m. Krátká verze nabízí nákladový prostor o objemu 3,3 kubických metrů spojený s užitečnou hmotností až 625 kg (na přání až 850kg). U prodloužené verze se objem přepravního prostoru zvětší na 3,7 kubických metrů.

To je asi tak ta hlavní informace, která je pro zájemce z řad podnikatelů nejdůležitější. Je tedy znát, že PSA se snažilo proměnit vůz tak, aby byl zase o kousek větší a užitečnější.

Podle našich zkušeností se vůz povedl i z praktického hlediska. Hluchá místa v kovové karoserii jsou zaslepena plastem, který je však například ve dveřích ideálním místem pro vytvoření kapsy, do níž se vejde i povinná výbava. Boční posuvné dveře lze lehce otevřít, zaujme však ohromná horní kolejnice, která omezuje nástup do vozu (především u osobní verze).

:. Kolejnice posuvu dveří je velmi mohutná.

Na délku má ložný prostor u užitkové verze až 1,8 m, ale pokud je potřeba, díky variabilnímu sedadlu spolujezdce (označení Multi-Flex) se prodlouží až na tři metry. Stejným způsobem lze zvětšit objem zavazadlového prostoru na 4000 l.

Prostornější, mohutnější, zvláštní

Ale pojďme se spolu podívat na interiér, který je ve všech verzích stejný, až na detaily. Přístrojová deska se změnila k nepoznání. Nyní je velmi vysoká a mohutná a všechny důležité přístroje se přesunuly do horních pozic. Všude jinde jsou pak odkládací schránky (například na doklady, papíry apod.). Ty větší předměty pak cestující mohou odložit do velkých přihrádek nad čelním oknem.

:. Odkládacích přihrádek je v interiéru dost. Na fotografii ještě není otevřená schránka před řidičem.

Přístrojová deska je však velmi dobře ergonomicky zpracovaná a vše je v dosahu. Výtku však máme k ovládání oken, které se přesunulo z výplní dveří za řadicí páku je dost z ruky.

Velkou změnu ve voze však představují přední sedadla. Ta totiž mohou být až tři, což je v tomto segmentu velká změna. Když se však na ně podíváme zblízka, zase tak horké to není.

V takovém uspořádání je totiž plnohodnotné pouze sedadlo řidiče. Spolujezdec bude mít dost místa jen tehdy, když nebude postřední opěradlo sklopené a vytvořena z něj vlastně velká odkládací plocha. Obě sedadla spolujezdce totiž dají dohromady asi tak 1,5 klasické sedačky, přičemž jejich poměr je rovnoměrně rozdělen. Ve třech lidech tak sice bude možné někam přejet, ale spíš jen nouzově. Na žádné velké tratě bychom tato sedadla nikomu nedoporučovali.

I jako osobák

Ale velkou oblibu si Berlingo/Partner vysloužilo i jako osobní verze. Ani v nové generaci by tomu nemělo být jinak. Pětimístná verze nabídne opět maximální prostor pro cestující i zavazadla. Jen škoda, že konstruktéři nechali velké vybouleniny u C-sloupků, které omezují místo na ramena pro cestující ve druhé řadě sedadel.

:. Hned vedle ramen je velmi široký sloupek, který dost omezuje prostor

Zajímavé je na voze to, že v zadní části u stropu je možné si nechat instalovat schránku, do které lze zastrčit i rozměrnější věci, jako je například zimní bunda. Z místa cestujících je tato schránka přístupná dvojicí posuvných dvířek, od pátých dveří se pak může odjistit a vyklopit.

Automobil navíc může mít i prosklenou střechu se středním tunelem vedoucím vzduch do interiéru. Ovšem například český zástupce Citroënu už nyní ví, že tuto možnost nabízet nebude z důvodů malé poptávky u tuzemské klientely.

1,6 litru pro všechny

Automobily budou mít pod přední kapotou pětici různých motorů. Všechny budou mít objem válců 1,6 l, takže se budou lišit pouze výkonem a točivým momentem. Zážehové verze mají výkony 66 a 80 kW, vznětové 55, 66 a 80 kW. Použití motorů je však dáno i použitím v osobní či užitkové verzi.

:. Vůz je i v užitkové verzi velmi pěkný.

Kdy na trhu?

Nové vozy Citroën Berlingo a Peugeot Partner se na našem trhu objeví až v červnu, kdy bude známá i jejich cena. Zatím jen můžeme říci, že to současné Berlingo (Partner) nekončí a bude se vyrábět dál, dokud o něj bude zájem. Takže to může být až do roku 2012, kdy vejdou v platnost nové směrnice EU o emisních limitech. tuto informaci potvrdil sám prezident PSA Streiff.

Anketa

Líbí se vám nové Berlingo a Partner?
Ano
83,1 %
Ne
16,9 %
Celkem hlasovalo 2583 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám