Renault Clio Grandtour jsem mohl vyzkoušet v okolí Nice v rámci mezinárodní novinářské prezentace ještě předtím, než se tato automobilová novinka rozjede u nás za prvními zákazníky. To je naplánováno na 1. únor.

Ukázka praktičnosti

Pětimístné Clio Grandtour patří délkou 4202 mm k nejkompaktnějším kombíkům na trhu. Proti Cliu III byl prodloužen o 210 mm při zachování rozvoru 2575 mm z hatchbacku, který je základem této modelové řady.

O tom, co prodloužení vozu přinese budoucím uživatelům, svědčí velkorysý zavazadlový prostor o základním objemu 439 l, což je o 50 procent více než v hatchbacku. Přesto ho v tomto ukazateli překonává z přímých konkurentů Škoda Fabia Combi II se 480 l.

Zezadu vůz hodně připomíná novou Lagunu Grandtour. :. Zezadu vůz hodně připomíná novou Lagunu Grandtour. (Foto PRÁVO/Jaroslav Šimek)

Další nejbližší konkurent – Peugeot 207 SW – svými 428 l naopak mírně za renaultem zaostává. To jsou údaje, které platí pro zataženou krycí roletku kufru a bez nastavitelné podlahy, která sice zmenšuje objem zavazadelníku, ale jejím využitím se pod ní v grandtouru nabízí 72 l pro odložení různých drobností, jako je výstražný trojúhelník či lékárnička. Pokud je člověk odkázán vzhledem k převáženým věcem na rozšíření zavazadlového prostoru, pak se tam dá uložit i krycí roletka. I na to je v Cliu Grandtour pamatováno.

A jsme-li u potřeby nakládat více, než nabízí standardní zavazadlový prostor, stačí sklopit nejprve sedáky a poté opěradla zadních sedadel dělených v poměru 1/3:2/3. Výhodou přitom je, že tato úprava nevyžaduje demontáž hlavových opěrek. Pokud bychom chtěli v tomto případě naložit vůz až po střechu, přichystáno je možné maximum – objem 1277 l. To je v porovnání s Cliem III o 239 l více. Porovnejme to ještě s konkurencí: maximum u Škody Fabie Combi II je 1460 l, u Peugeotu 207 SW 1258 l. Jsou-li větší nároky na přepravu delších předmětů, pak mohou měřit až 1450 mm.

Interiér je prakticky převzat z hatchbacku Clio III.:. Interiér je prakticky převzat z hatchbacku Clio III. (Foto: PRÁVO/Jaroslav Šimek)

Uvedená variabilita vnitřního prostoru doslova nahrává využití grandtouru nejen jako rodinného vozu, ale možností převážet výbavu a výstroj k relaxaci či využití volného času i poněkud univerzálněji.

K uchycení předmětů nabízí toto Clio, avšak obdobné je to také u konkurentů, užitečný síťový program. Zvlášť při manipulaci s těžšími předměty si nelze nepovšimnout přízákladní, jemně nízko posazené spodní hrany otvoru zavazadelníku. A praktičnost je v případě tohoto kombíku ještě umocněna tím, že po sklopení zadních sedadel a při využití dvojité podlahy kufru vzniká v prodloužení ložné plochy zcela rovná podlaha. Fabia Combi II na tom tak ideálně není.

S dlouhány se počítá

Designéři ušili tomuto cliu kabát téměř sportovní, na což nejvíce upozorňuje zaoblení střechy. Avšak toto řešení nijak neomezilo cestování vzadu, neboť se tam mohou pohodlně usadit dva cestující vysocí až 188 cm. Navíc tam přibylo několik centimentrů pro kolena. Vnější architekturou vůz promlouvá k okolí elegancí. První pohled na záď vozu leckoho přiměje k úsudku, že má před sebou větší kombík – nový Renault Laguna Grandtour.

Renault Clio Grandtour je dlouhý 4202, široký 1707 a vysoký 1471 mm.:. Renault Clio Grandtour je dlouhý 4202, široký 1707 a vysoký 1471 mm. (Foto: PRÁVO/Jaroslav Šimek)

Pokud jde o interiér, dívá se na svět očima hatchbacku Clio III, který byl v roce 2006 ověnčen cenným evropským titulem Auto roku. Našli bychom tu jen nepatrné retuše. Nicméně vzhled interiéru propůjčuje i kombíku velice svěží vzhled. Řidič i díky příkladnému ergonomickému řešení jeho pracoviště se za okamžik cítí za volantem jako doma.

Clio Grandtour existuje rovněž ve čtyřech úrovních výbavy, přičemž podíváme-li se blíže na tu Authentique, která je spojována s motory 1.2 16V (55 kW) a 1.5 dCi (50 kW), najdeme v ní mj. následující prvky: ABS s brzdovým asistentem, adaptivní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, tříbodové bezpečnostní pásy s omezovačem na všech místech a předpínači na předních sedadlech, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem, zadní asymetricky dělené sedadlo, dvojitou podlahu kufru a střešní nosiče v černé barvě. Za příplatek lze např. objednat dvoudílné střešní okno, jehož přední díl se dá elektricky otevírat.

Dvanáctistovka i s turbem

Pohled pod kapotu upozorňuje, že pro Clio Grandtour bylo vybráno pět motorů – dva benzínové a tři turbodiesely. V prvním případě se jedná v obou verzích o 16ventilové dvanáctistovky o výkonem 55 a 74 kW, přičemž obdivuhodná síla druhého je povzbuzována turbodmychadlem. Turbodiesely vlastně zastupuje jedna objemová třída s označením 1.5 dCi ve třech výkonových variantách 50, 63 a 78 kW, přičemž ta nejsilnější se u nás zatím neobjeví.

Kufr je dobře přístupný.:. Kufr je dobře přístupný. (Foto: PRÁVO/Jaroslav Šimek)

Všechny jsou čtyřválce

Se slabší dvanáctistovkou bude především spojována nejnižší cena Clia Grandtour, která činí 289 900 Kč. To znamená jen o 4000 Kč více ve srovnání s novou Fabií Combi se základním motorem 1.2 HTP (44 kW) za 285 900 Kč. Pro úplnost ještě základní cena Peugeotu 207 SW, který je však dodáván s motorem 1,4 l (54 kW), za 329 900 Kč. Renault Clio Grandtour obdobně jako většina renaultů klade důraz na komfort jízdy a v tomto duchu ji i zmíněná dvanáctistovka příjemně podbarvuje. Výkonnější dvanáctistovka s označením TCE „vykřesala“ ze zdvihového objemu 1249 cm3 výkon 74 kW (100 k) a ten je znát. Řidiči dělá snad největší radost tím, že si s autem svižně pohrává v celém spektru otáček. Tento motor však překvapí i svou hospodárností, kterou je možné udržet v rámci kombinované spotřeby pod šestilitrovou hranicí na 100 km.

Turbodiesely rozhodně netrpí dýchavičností, což naznačuje též pohled do přiložené tabulky. Udivují spotřebou, hospodárností a doslova šokují perfektním odhlučněním. To, že jde o diesely, si člověk uvědomí prakticky, až když nadzvedne kapotu. Všechny motory pro náš trh jsou kompletovány s ručně řazenými pětistupňovými převodovkami.

Renault Clio Grandtour:. Renault Clio Grandtour (Foto PRÁVO/Jaroslav Šimek)

Jízdní vlastnosti plně navazují na uznávané kvality hatchbacku Clio III. Ani prodloužení zádě kombíku nepřineslo horší charakteristiku jízdy. Navíc zadní náprava byla upravena například proti většímu naklánění karosérie v zatáčkách. A jelikož je Clio Grandtour postaveno na základě stejné struktury jako hatchback, který obdržel v nárazových testech Euro NCAP nejlepší, pětihvězdičkové hodnocení, neměly by být z bezpečnosti žádné obavy.

Renault Clio Grandtour je ukázkou chytrého přerodu hatchbacku, určeného hlavně ženám a mladým lidem, na plnohodnotný rodinný automobil.