„Jedná se nám o to, zjistit co nejpřesněji následky nehod, deformace vozů, jejich příčinu a také zdravotní následky cestujících, abychom mohli tyto zkušenosti přenést do výroby aut a vyráběli skutečně bezpečná auta,“ vysvětlil na úterní tiskové konferenci v Mladé Boleslavi člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn.

Firma má k dispozici dva speciální vozy, které budou vyjíždět do terénu k nehodám. Prozatím jen k těm, kde budou vážné následky s těžkými zraněními, kde havaruje auto značky Škoda do stáří 3 let. Omezen je i region. „Prozatím jsme se domluvili s firmou na spolupráci v okresech Mladá Boleslav, Liberec a Ústí nad Labem,“ uvedl ředitel severočeské dopravní policie Jiří Hušák. Podle něj splňuje všechny parametry pro začlenění do výzkumu zhruba 10 nehod měsíčně. Nutný bude také souhlas účastníků nehody.

Vrakoviště Evropy

Důvodem k výzkumu je tristní stav na českých silnicích, který se nelíbí ani německým šéfům mladoboleslavské automobilky. „Zatímco v Německu od roku 1991 počet usmrcených lidí při nehodách  klesl na polovinu, na českých silnicích je to přibližně stále stejná hodnota,“ podotkl Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda auto zodpovědný za technický vývoj.

Podle Martina Jahna je vysoká nehodovost daná i tím, že na českých silnicích jezdí hodně velmi starých a tedy nepříliš bezpečných aut. „Máme velmi vysoké průměrné stáří vozů a stáváme se vrakovištěm Evropy. Je na státní správě, aby omezila dovoz aut starších deseti let,“ nabádal Jahn.

Výzkum v praxi

Při vážné nehodě, do níž bude zapojena i škoda maximálně tři roky stará, (podle Jahna nemá cenu zkoumat starší vozy, protože už jsou technicky překonané novějšími modely) zavolají ve většině případů nejspíš sami policisté výzkumný tým. K tomu účelu je zřízená od 16.ledna bezplatná linka 800 634 639, kam mohou účastníci nehody zavolat.

Výzkumný vůz dorazí k nehodě se svou technikou a bude následky nehody monitorovat a přeměřovat. V případě potřeby hlubšího zkoumání bude mít tým auto k dispozici také například po odtažení na policejní parkoviště. „Chceme takto nasbírat co nejvíce údajů, které se dají přenést do výroby. Za rok budeme vše hodnotit a uvidíme, jak se tyto výsledky dají použít a zda rozšíříme výzkum na celé území republiky,“ dodal Jahn.