Článek
Mazda Furai je koncept, který jistě vzbudí jak kladné, tak i záporné reakce. Designová linie Mazdy, kterou v poslední době razí značka (například koncepty Taiki či Ryuga) je zde doveden do extrému. Konstruktéři se vyřádili a linie inspirované přírodou se uplatnily v míře více než je obvyklé. Všechno má ale svůj účel.
:. Design Mazdy Furai je netradiční i v detailech
Vůz, který je nižší než jeden metr a přitom se jeho šířka blíží ke dvěma metrům je vytvořen tak, aby jeho aerodynamika byla co nejlepší. Stovky hodin v aerodynamickém tunelu jsou znát. Automobil by měl naprosto perfektně prorážet vzduch, který se lehce sklouzne po jeho křivkách až k zádi, kde je nasměrován na přítlačné křídlo. To by tak mělo několikanásobně zvětšit tlak na zadní nápravu, než je tomu u klasických konstrukcí.
:. Mazda Furai
Také vpředu se lépe přitlačuje karoserie k vozovce i při vysokých rychlostech, protože k tomu je koncipována celá přední část, včetně vstupu vzduchu pro chlazení.
Design ovšem není jedinou zajímavostí. Pod kapotou vozu se totiž objevuje zatím nikde nepoužitý třírotorový Wankelův motor s výkonem 330 kW. Tento vysokotáčkový agregát má zásadní výhodu v tom, že je mnohem lehčí než jakýkoli stejně výkonný konkurent, a přitom nevykazuje takové ztráty (nemění posuvný pohyb v rotační). Další jeho zvláštností je možnost použití biopaliva, a to od desetiprocentního podílu biolihu v palivu (E10) až po sto procent (E100).
Pokud chcete vědět více o Wankelově motoru, přečtěte si článek o oslavách padesátin tohoto typu agregátu.
Wankelův motor
Ve Wankleově motoru pracují písty v krouživém pohybu. Mají tvar sférického trojúhelníku a rotací vytváří spalovací prostory. Největší problém je utěsnění motoru a velká spotřeba maziv. Výhodou pak vysoká účinnost, možnost práce v extrémních otáčkách a vynikající litrový výkon.