Podle tabulek SDA jste s 1532 prodanými vozy na sedmnáctém místě (data z listopadu 2007). Ovšem stejný počet automobilů jste prodali také v N1. Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Pokud budu mluvit obecně, tak vlastně jen podtrhnu situaci, která v naší zemi trvá již dvanáct let. Celou tu dobu je Audi lídrem svého segmentu, vloni se jím stala potřinácté, a my budeme dělat vše pro to, abychom tuto pozici udrželi. K tomuto úspěchu nám pochopitelně pomáhá i samotný výrobce, neboť dodává stále nové a technicky vyspělejší modely. Ze značky, která původně měla čtyři modelové řady, se stáváme značkou, jež zasáhne všechny modelové řady luxusního segmentu.

Jaké očekáváte prodeje? Může je nějak ovlivnit změna daňového systému?

Analyzovali jsme daňovou reformu a myslíme si, že značku Audi v tomto roce zásadně neovlivní. Kromě toho chceme udržet pozici č. 1 na tomto trhu i díky novým modelům.

Jak se díváte na problematiku přepážek a přestaveb na vozy LUV, umožňující odpočet DPH? Vadí vám to? Prodávali byste víc vozidel, kdyby tato legislativa byla jinak nastavená?

To je těžké odhadnout. Zatím jen můžeme opakovat známá fakta: řídíme se platnou legislativou, stejně jako ostatní firmy.

Ovšem jste to právě vy, dovozci automobilů, kdo může na politiky tlačit…

Ani my nejsme zastánci montáže ocelových příček. Naším cílem je tuto legislativu změnit, ale je to běh na dlouhou trať. I když se trh stále rozrůstá, automobilová lobby je stále malá a tlak, který i přes Sdružení dovozců automobilů vyvíjíme, není natolik silný, aby se legislativa v dohledné době změnila.

Vraťme se zpět k vašemu portfoliu. Nemáte nyní v modelové řadě nějakou mezeru, kterou byste chtěli zaplnit? Nechybí vám třeba MPV?

Modelů, o kterých se uvažuje, je celá řada. V rámci České republiky se standardně prodávají hlavně menší vozy. A právě tímto směrem by Audi chtěla do budoucna vykročit. Není tajemstvím, že firma připravuje malý hatchback. Navíc máme zákazníky s vyhraněným vkusem, takže si dokážu představit například velké kupé. MPV myslím nechybí.

Ale skladba modelové palety je už nyní poměrně zajímavá. Vloni jsme ji například doplnili prostřednictvím Audi A5 o kupé. Jen tak mimochodem, prodeje tohoto vozu předčily i naše první očekávání.

Také model Audi Q7 se neskutečně dobře prodává. Stíháte vůbec dodávat automobily zákazníkům?

Model Q7 je v České republice unikátní záležitostí. Uvedení tohoto automobilu jsme připravovali dostatečně dlouho dopředu, a tím se zvedl zájem veřejnosti. Pak přišla první vlna, na kterou jsme byli relativně dobře připraveni. Jenže plán očekával, že vlna trochu opadne. Nicméně speciálně v ČR se první vlna protáhla až do současnosti a dnes je Q7 nejprodávanějším vozem Audi na tomto trhu i ve svém segmentu.

Která motorizace je u Audi obecně nejžádanější?

Nejprodávanější je šestiválec 3.0 TDI, ale dost dramaticky mu šlape na paty 4.2 TDI a teď s napětím čekáme na dvanáctiválec TDI.

Proč se tolik neprodávají benzínové motory?

Je to dáno historickým vývojem. Když přišly na náš trh naftové motory, tak se řešila jejich spotřeba, cena nafty… A tenhle stav mysli zákazníků stále trvá. Nízkou spotřebu ovšem máme také u osmi- či dvanáctiválce.

Jaký je tedy ve značce podíl dieselů?

Když budeme procházet jednotlivé segmenty, zjistíme, že ve třídě A (A3, A3 Sportback) je benzinovým motorem vybaveno asi 70 % vozů. Čím výše se ale pohybujeme, tím větší podíl mají motory dieselové. Například v D segmentu je 90 % dieselových motorů. V tom nejvyšším, luxusním segmentu jsou v současné době oba typy motoru zastoupeny asi tak půl na půl.

Proč má Audi v rámci Volkswagenu výsadní postavení, co se techniky týče? Máte common rail, pohon všech kol quattro, a to je v koncernu, kde se nové technologie mezi značkami navzájem sdílejí, poněkud zvláštní.

Audi mělo v rámci koncernu výsadní postavení od samého začátku. Tato značka totiž ze všech nejvíce investuje do vývoje nových technologií, které následně přejdou na ostatní značky. Jedná se o miliardové částky, a proto má Audi z výsledků výzkumu stanoven určitý podíl. Tím se pochopitelně jako značka vyprofiluje a získá jistou pozici.

V rámci quattra ale tahle doba trvá dost dlouho…

To je záležitost marketingu značky a konkrétně quattro patří a bude patřit výhradně značce Audi.

Jaký je u nás vlastně zájem o quattro?

Jsme jediná země v rámci EU, kde se prodalo více než 50 % vozů Audi s pohonem quattro. Podle mne je to tím, že Češi jsou obecně znalí techniky, takže pohon quattro společně s automatickou převodovkou tiptronic a turbodieselovým motorem považují za optimální konfiguraci, a tedy velmi žádanou výbavu.

Takže pohonů quattro je zde více než v Rakousku?

Ano, dokonce i víc než ve Švýcarsku.

Jak je na tom Audi a alternativní pohony?

Audi velmi dbá na životní prostředí. Nejsem si ale jistý, jestli jsou zákazníci již dnes připraveni na hybridní pohony. V současné době máme ekologicky zaměřené vozy, kde se sleduje především co nejnižší spotřeba paliva a úroveň emisí. Nicméně koncepty hybridních pohonů se připravují. Na to musí myslet každá automobilka.

Bude podle vás tato ekologická technika v Čechách od začátku populární?

O tom bude rozhodovat zákazník. U hybridního vozu musíme například vidět i určité nedostatky – zmenšený zavazadlový prostor, větší váha auta díky instalaci baterií… Ale především je před námi objevení takového pohonu, který bude stejně kvalitní, a přitom nebude ubírat na současném komfortu spalovacího motoru.

Jakými novinkami nás Audi překvapí v tomto roce?

Tento rok bude ve znamení lahůdek. Jako příklad mohu uvést sportovní verzi Audi TTS nebo Audi RS6 s výkonem 560 koní… Na začátku roku uvedeme nový sedan Audi A4, několik měsíců nato se tento vůz objeví v provedení Avant a koncem roku přijde Audi Q7 s dvanáctiválcovým dieselem. Za zmínku stojí i to, že se Audi R8, dnes vybavená osmiválcem, posune mezi desetiválce, a nesmíme zapomenout ani na zcela nové Audi Q5.

Vaše značka má úžasný marketing. Při uvádění nových vozů sezvete své věrné, VIP a budoucí zákazníky na jedno místo, poskytnete jim možnost premiérové jízdy s novým vozem i další neobyčejné zážitky. Je tohle specifikum českého zastoupení, nebo je to celofiremní strategie?

Marketing značky Audi má rámcová pravidla, ale každý importér má volnou ruku, aby si je přizpůsobil pro svou zemi. My jsme se před několika lety rozhodli být zákazníkovi co nejblíže. Děláme tyto akce proto, abychom měli možnost zákazníka osobně vidět, abychom ho mohli oslovit „face-to-face“. Podle nás je to dobrá volba a budeme v tomto trendu určitě pokračovat.

Majitelé Audi ochotně utrácejí hodně peněz také za doplňkovou výbavu. Jak jsou na tom Češi?

Audi je jednou z mála automobilek, která nabízí totální individualizaci, takže každý zákazník má možnost postavit si auto přesně podle svých představ a přání. Vybírat může podle ceníku nebo třeba z nabídkového katalogu dceřiné společnosti quattro G.m.b.H. Neexistuje nic, co by naše značka nedokázala dodat – ať už jsou to barvy laku, druhy kůže apod. Ale vraťme se k ceníku. Míra individualizace pochopitelně stoupá se segmentem. U A3 převažuje „základní výbava“, ale třeba v C či D segmentu už je to hodně o příplatkové výbavě. Jestli se nepletu, tak v některých statistikách vyšel A6 allroad quattro jako celosvětově nejvíce individualizované vozidlo.

Které příplatkové prvky jsou nejčastější?

Jsou to především xenony, výkonnější klimatizace, navigace, a nesmíme zapomenout ani na přípravu pro telefon.

A co fenomén normalizačních let − tažné zařízení. Je stále žádané?

Tažných zařízení nabízíme hned několik, asi nejžádanější je elektricky sklopné. Nejvíce jsou jimi vybavovány modely Q7 a allroad. Pořád je tady spousta zákazníků, kteří tahají v přívěsu koně, lodě, motorky…

Který konkurent je pro Audi ten hlavní − BMW nebo Mercedes?

Záleží na tom, z jakého pohledu se na to podíváme. Pro nás jsou konkurenty BMW, Mercedes, Jaguar, Volvo a Lexus. Sledujeme všechny, a ne jen jednoho. Tím hlavním konkurentem však asi stále zůstává BMW, na pomyslném druhém místě je pak Mercedes.

Když byste měl za úkol „přetáhnout“ k vám někoho od výše zmíněné konkurence, čím byste se ho snažil přesvědčit?

V podobném případě bych použil dva nejsilnější argumenty – vysokou technickou úroveň a špičkový design našich vozů. Technickou úroveň symbolizují především dodávané motory, pohon všech kol quattro, ale také další přidané hodnoty, jako je například systém varování při opuštění jízdního pruhu apod. A co se designu týče, svými modely Q7, A5 a novou A4 určila Audi zcela nový trend v designu luxusních automobilů.

Poslední otázka se týká přímo vás. V čem sám jezdíte a jaká je podle vás ideální kombinace pro českého zákazníka?

V současné době jezdím s Audi Q7 3.0 TDI quattro tiptronic v netradiční bílé barvě a jsem s tímto autem maximálně spokojený. Tím jsem se zařadil i do zmiňované skupiny nejčastěji objednávaných kombinací vozů. Podle mne jde navíc o tu nejlepší variantu automobilu značky Audi. Tou druhou je pak turbodiesel osmiválec, tiptronic a quattro.

Děkuji za rozhovor