Půjčovna začala fungovat minulý týden a zatím nabízí 12 vozů značky Fiat. Podle Jana Žákovce z oddělení alternativního využití zemního plynu PP je provoz vozidel z půjčovny levnější než jízda vlastním automobilem na benzín. Metr krychlový plynu stojí v průměru 14 Kč, přitom spotřeba v metrech krychlových je zhruba stejná jako spotřeba v litrech u benzinových aut.

Ceny za pronájem vozu se příliš neliší od cen běžných autopůjčoven. Za Fiat Panda zaplatí zájemce na den 500 Kč, na tři dny 1200 Kč a na měsíc 10 000 Kč. Fiat Multipla pro šest lidí stojí na den 900 Kč, na tři dny 2160 Kč a na měsíc 19 000 Kč.

Tlačítko v interiéru naznačuje, že vůz je vybaven dvojitou nádrží.Tlačítko v interiéru naznačuje, že vůz je vybaven dvojitou nádrží.foto: Novinky/Fiat

Omezením však je malý počet čerpacích stanic, v Praze jsou zatím pouze dvě, v celé zemi jich je 18. To však chtějí plynárenské společnosti změnit. Příští rok má vzniknout osm až deset nových stanic, do roku 2020 jich firmy hodlají zprovoznit sto. Spolu s pumpami, které vybudují soukromníci, by měl počet čerpacích stanic na zemní plyn v roce 2020 přesáhnout tři stovky.

Rozšíření se snaží pomoci i vláda, která až do roku 2012 nevybírá u zemního plynu pro automobily spotřební daň. Vozidla na zemní plyn produkují až o 90 procent méně oxidu dusíku, pevných částic a aromatických uhlovodíků než vozy na benzín. U skleníkového plynu oxidu uhličitého je to o 20 procent méně. Důvodem je složení zemního plynu, který je tvořen převážně metanem, jehož spalování je téměř dokonalé.

Česká republika přesto v počtech aut na zemní plyn za západními sousedy zaostává. Nyní je v zemi registrováno asi 900 vozidel na zemní plyn. Světovou velmocí je Argentina s 1,6 miliónu vozidel na zemní plyn, v Evropě vede Itálie (430 000) a Německo (58 000). Důvodem malého rozšíření mohou být vyšší pořizovací náklady. Auta jezdící na zemní plyn jsou oproti klasickým automobilům asi o deset procent dražší.

Půjčit nebo se vézt

Nedávno byla zavedena také taxislužba, která provozuje automobily na CNG. Jelikož zde odpadají nutné náklady na pořízení vozu, je cena na přepravený kilometr nižší, než u benzínovévo či vznětového vozu.

První vlaštovkou je také zavedení prvního automobilu do spediční firmy DHL