Honda chce tímto krokem rozšířit automobily mezi lidi a sbírat zároveň i technická data, která by jí napomohla v dalším vývoji. Vždyť všechny zkušenosti s tímto novým pohonem jsou k nezaplacení.

Jak šel čas

Když Honda představila před lety koncept FCX, moc vln na poklidné hladině automobilového oceánu nevytvořila. Vůz byl nevzhledný, téměř každý volný prostor zabíral vodíkový pohon a dojezd vozu byl kolem 150 km. Navíc cena výroby jediného palivového článku se šplhala k hodnotě několika desítek luxusních vozidel.

Odhadovaná cena prvních laboratorních zkušebních vzorků byla rovna dokonce částce, za kterou se dá pořídit letadlo. Ovšem s postupem času se technologie zlepšovala a snižovala cenu, až na současnou podobu. 

O ceně se však stále moc nemluví - podle odhadů vyjde jeden ujetý kilometr přepočtený na pořizovací hodnotu automobilu asi padesátkrát dráž, než je tomu u vznětového vozu a i více proti zážehovému agregátu. Podle odborníků bude cena srovnaná až v době, kdy se začne s velkosériovou výrobou a po silnicích světa bude jezdit alespoň 100 000 vozidel s palivovými články.

Menší, lehčí, výkonnější

Ovšem Honda FCX je synonymem pro několik generací tohoto vozu přičemž ta poslední vypadala velmi futuristicky. A právě z ní vychází sériový model Clarity. Proti konceptu se zmenšil vodíkový pohon o 180 kg, automobil samotný je lehčí o 30 % a zlepšil se i dojezd vozu. Účinnost výroby elektrické energie se totiž i přes menší rozměry vylepšila, takže automobil dokáže ujet až 430 km.

Ekolog každým coulem

Ovšem vůz není ekologický jen svým pohonem. Jeho přínos pro čistší životní prostředí je dán i dalším přístupem, který se jinde nevidí. Například materiály použité v interiéru jsou vyloženě rostlinného charakteru. Také výroba dalších částí vozu byla řešena pro co největší využití přírodních zdrojů a nejmenší zátěž pro ekologii.