Citroën dnes pokrývá téměř všechny myslitelné segmenty trhu. Máte miniauto, klasický hatchback, rodinný vůz, MPV, SUV, spoustu užitkových vozů. Vidíte ještě někde mezeru?

Myslím si, že jsme opravdu ve všech segmentech na trhu, i když jsou vždy možnosti, jak rozšířit naší nabídku. To je příklad například nema, který bude vlastně podsegmentem segmentu užitkových vozů. Trh není uzavřený a jsou stále nové možnosti.

A vy osobně, vidíte tedy někde nějakou mezeru na českém trhu?

Jistě. Například vidím možnosti v některých platformách.V této chvíli nám na našem trhu asi nejvíc chybí verze kombi v segmentu M1, tedy vlastně kombi vozu C3. Značky, které mají tyto vozy a nabízejí je s přepážkou jako N1, tak prodávají hodně těchto aut, a nám to pak v prodejích chybí.

V modelových řadách však máte i například málo prodávané MPV C8. Kdy se dočkáme jeho nástupce, nebo hodláte jeho prodeje zvednout nějakou speciální akcí?

C8 je vyráběn s dalšími dvěma značkami a v modelové řadě má své opodstatnění. V tuto chvíli my ale máme Grand C4 Picasso, který nabízí sedm míst a je zcela nový. Už nyní je v prodejích právě vidět drtivý dopad Grand C4 Picassa, které po nástupu na trh radikálně snížilo prodeje C8 (pozn. autora: v roce 2006 prodal Citroën 50 vozů C8 a za rok 2007 jen polovinu). Ale na C8 nové speciální  dělat nebudeme dělat. V dnešních dnech je i tento model v nabídce  se slevou  cca 180 000 Kč.

Ale někdo váš může nařknout z dumpingových cen. Berlingo za cenu od 252 500 Kč - to je téměř neuvěřitelné. A ty sumy slev. Lidé podle vás ušetří 78 až 210 000 Kč. Z čeho pak dovozce a prodejce žije, když musí mít zákonitě minimální marži?

My prezentujeme zákazníkovi cenu vozu a jeho slevu přímo. Dáme mu vědět v našich kampaních, že za určitých podmínek může mít takovou a takovou cenu. Ostatní značky dělají to, že záleží vysloveně na zákazníkovi, jakou slevu si u dealera "vyhádá".

Na Berlingu jsme pochopitelně schopní mít zisk i přes velmi výhodnou nabídku pro finálního klienta. My máme výborné finanční výsledky.

A jak je tedy možné, že u modelu C4 Picasso byly slevy už dva měsíce po uvedení modelu? To nestavíte ceny už od počátku pro zákazníka.

Takový je český trh. Když tvoříme ceny, tak je porovnáváme s cenami našich konkurentů. Děláme analýzy podle typů, motorizací, výbav, a to podle katalogových cen. Jenže když otevřu noviny, neustále vidím reklamy na slevové akce a my se musíme přizpůsobit. Je to prostě zvyk, že lidé v ČR reagují na slovo "sleva".

A nepočítáte spíš se starou známou pravdou, že samotný prodej vozů tolik nevynáší jako následné servisování?

Vzhledem ke konkurenčnímu tlaku na českém trhu je skutečně pravda, že dealeři mají větší zisk ze servisu než z prodeje nových aut. Ale je to stroj, který se doplňuje. Je však zajímavé, že tento fakt platí nejen pro Českou republiku, ale pro celý svět.

Velkou slabinou francouzských vozů byla vždy kvalita, Citroën nevyjímaje. Renault nyní se snaží zviditelnit svou snahu o zlepšení kvality některých modelů na nejvyšší úroveň. Je nějak u vás rozdílná kvalita od sebe vzdálených modelových řad - jako například C2 a C6?

Co se týče kvality je třeba si uvědomit, jedna věc je reputace a druhá skutečnost. U některých německých značek, které jsou brané jako ikony kvality byly roky, kdy se potýkaly s kvalitativními problémy, ale už jenom pro tu značku na kapotě se o nich raději nemluvilo, protože se to k ní prostě nehodilo. Také se musíme podívat na to, co porovnáváme - pokud budeme koukat na vozy ze segmentu M1 a H, tak samozřejmě rozdíl tady bude, protože automobily jsou od sebe vzdálené i cenou.

A pokud se týče kvality, tak jsme na tom velmi podobně jako německé značky, zvlášť v segmentech M1, M2 a B.

Náhodou jsme se dostali k dalšímu zajímavému tématu - Citroënu C6. Na západě, především ve Francii, je to velký trhák. U nás se o něm prakticky neví. Proč?

Vracím se k tomu co jsem řekl - zde hraje velkou roli to, že v České republice je zakořeněné přesvědčení o kvalitě německých a švédských značek a ty se kupují. Také je pravda, že jsme na vůz nedělali žádnou promoakci, ale to bylo dáno počtem vozů, které byly naší republice přiznány.

Posuňme se dál. Jistě máte velké plány do budoucna. Citroën je letos zatím šestý v prodeji osobních vozů a pátý v užitkových. Co příští rok? Kolik hodláte prodat aut?

Naše ambice jsou udržet si pátou pozici v ČR v součtu když beru osobní i užitkové vozy. Dnes sen nacházíme na 5,2 % a ambice je posílit na 5,5 % trhu. Záleží to, jak se bude vyvíjet trh v příštím roce. Změny v zákoně o leasingu a odepisování se mohou hodně podepsat na prodejích. My bychom však i navzdory tomu chtěli prodat 10 500 vozů.

Co nabídnete za nové modely? Můžete něco málo alespoň naznačit?

Já vím to samé co vy - v novinách jsme si přečetli že přijde Nemo. Jinak jsme obchodníci a žijeme pouze z toho co máme okamžitě na skladě. Jestli jsou však moje informace přesné, tak se můžeme těšit na tři nové modely, nepočítáme tím facelifty vozů. A možná bude i nějaké to překvapení.

Váš největší partner a zároveň rival je značka Peugeot. Jak moc si konkurujete a jak moc si takzvaně "lezete do zelí"?

Se značkou Peugeot tvoříme jeden koncern, ale v rámci fungování pracujeme zcela separátně. Takže Peugeot je pro nás konkurent jako všechny ostatní značky. Nic víc, nic míň.

Když někdo chce nový automobil, co byste mu řekl, aby si koupil zrovna Citroën. Co nabízíte navíc, jaké má benefity, co může očekávat? Proč nemá jít třeba k Peugeotu?

Záleží na tom jaký vezmeme vůz. Například Citroën C3 a Peugeot 207 - tady máme dva rozdílné vozy. My bychom asi lákali na jízdní vlastnosti, pohodlí a rodinnou atmosféru. Podobné to je také u dalších modelů - například u našeho partnerství v rámci užitkových vozů s Fiatem.

Výborně jste mi nahrál - s Fiatem máte stejné modely, ale Fiat je v prodeji užitkových vozů lepší. Proč?

Záleží na modelu. Co se týče Ducata, tak prodávají skutečně více než my Jumperů. Ovšem Scudo je zase méně prodávané než náš model Jumpy. U užitkových vozů však hrají strašně velkou důležitost hromadné slevy a tady už nehrajeme na poli nějakých marketingových  plánů, ale spíš jde o vyjednání nejlepších obchodních podmínek.

A když mluvíme o užitkových vozech, řekněte mi něco o Citroënu Nemo. Kdy ho můžeme očekávat na českém trhu, kolik bude přibližně stát a jaké očekáváte prodeje?

Co se týče ceny mám už ideu, ale ta ještě není schválená centrálou. Takže tu ještě prezentovat nemohu. A na trh přijde někdy v únoru až dubnu.

Děkuji za rozhovor

Marc Gueudin (Generální ředitel Citroën ČR)
Svou profesní dráhu začal jako ředitel pobočky Saint Denis - Bordeaux v roce 1988. Následně přes pozici regionálního ředitele oblasti Marseille - Lille - Rouen se dostal na místo Generálního ředitele polského zastoupení Citroën. Odtud přešel do České republiky v dubnu roku 2004.