Teoreticky by se tak mohlo stát, že hlavním vlastníkem mladoboleslavské škodovky, která spadá pod koncern VW, by se v poměrně blízké budoucnosti mohla stát společnost, jež se proslavila výrobou rychlých sportovních vozů. Tedy úplně jiným sortimentem než mladoboleslavská automobilka.

Podnět dala Evropská komise

Evropská komise podala k Evropskému soudnímu dvoru žalobu proti Německu na začátku března roku 2005. V ní kritizovala právo Spolkové republiky Německo a spolkové země Dolní Sasko jmenovat po dvou členech dozorčí rady společnosti, dokud budou jejími akcionáři.

Další body žaloby se ohrazovaly proti omezení hlasovacích práv na 20 procent základního kapitálu a povinné kvótě 80 procent kapitálu (po novele zákona 75 procent) pro "důležitá rozhodnutí".

Generální advokát Ruiz-Jarabo před soudem uvedl, že pokud tyto směrnice vydané německou vládou budou platné, poruší tím zákony Evropské unie, protože znemožňují volný obchod.

Investoři, kteří mají zájem získat více než pětinový podíl na kapitálu společnosti, budou odrazeni, neboť nad hranicí 20 procent nebudou mít žádná hlasovací práva.

Porsche prý nechce koupit VW, vyhledává ale prodejce akcií

Německá automobilka Porsche, která rozhodnutí očekávala a zvýšila tak svoji účast ve VW na 31 procent, sice již několikrát hlásala svůj nezájem o koupi majoritní většiny akcií a převzetí kontroly nad značkou Volkswagen, přesto její obchodníci na akciovém trhu stále hledají nové akcionáře, kteří by chtěli případně své akcie VW prodat.

Nezákonnost německé normy z hlediska EU očekávalo i Dolní Sasko, které se po nákupu nových akcií dostalo na 20,36 procenta. To znamená, že blok Porsche a federální země přesahuje 51 procent akcií a může tak zastavit převzetí společnosti ze strany jiných podnikatelských subjektů.

Pod koncern VW spadají například značky Seat a Škoda, dále pak dražší Audi a luxusní Lamborghini.