Před nedávnem se obří koncern DaimlerChrysler rozdělil. Co to znamená pro evropské zákazníky značek Chrysler, Jeep a Dodge?

Vesměs ta změna pro zákazníky nebude vůbec citelná. Dealerská síť je stále stejná, jejich vystupování, ... Změnila se vlastně jen struktura firmy, která nemá k vztahu k zákazníkům nic společného. Nový majitel, finanční skupina Cerberus, převzal sice podíl v trojici Chrysler - Dodge - Jeep, ale snaží se zachovat fungující systém. Také společné projekty, které byly odstartovány ještě s Daimlerem stále pokračují. Je to potvrzení toho, že Daimler si nechal v Chrysleru 19,9% podíl.

A co to konkrétně znamená pro vás jako pobočku? Mění se nějak vaše strategie, cíle, plány nebo vnitřní struktura?

Pro českého zákazníka se nezměnilo vůbec nic. U nás navíc lidé nevnímali změnu tak intenzivně, než třeba ve Spojených státech. Je to i tím, že je zde úzká spolupráce s Mercedesem. Vždy byl zájem aby firma postupovala a vývoj byl zajištěn. Nový majitel i chtěl, aby současný zajetý personál zůstal, což je jistě dobře.

Stále budete v České republice spolupracovat s Mercedes-Benzem v rámci prodejní i servisní sítě?

Stále využíváme současnou dealerskou síť a celá dosavadní spolupráce pokračuje.

Když už nejste pod křídly koncernu, nezpozdí se třeba dodávky náhradních dílů, nezdražíte modely apod.?

Vesměs ani v tomhle ohledu zde nečekáme žádné změny. Samozřejmě se musíme orientovat v evropském trhu a přizpůsobit tomu své strategie. Nový majitel má své cíle. Ty jsou především dlouhodobého charakteru, a to nejen v Evropě, ale především v Americe. Tam je nyní situace kritická, když prodeje automobilů neustále klesají. Ale stále má značka velké ambice na růst v Evropě v Rusku, Indii či Číně.

Jak si stojí vaše značka v současné chvíli v prodejích?

Poslední čísla ke konci září říkají, že Chrysler má nárůst prodejů ve světě 18 % - myslím tím svět bez USA a Kanady (NAFTA státy). V západní a centrální Evropě je to nárůst o 8 %. V ČR jsme v prodejích o 41 % výš než v roce 2006.

Jaké máte prodejní plány na příští rok?

Příští rok očekáváme v České republice další nárůst prodejů. Chtěli bychom dosáhnout zvýšení o 20 - 25 %, ve světě pak 15 - 20 %.  Samozřejmě k tomu přispějí i další tři modely, které přijdou příští rok na trh.

Hlavním tahounem by měl být nový Chrysler Voyager, jenž se bude prodávat ale pouze v dlouhé verzi (pozn. autora: tedy Grand Voyager pod názvem Voyager). Dále bude nový produkt Dodge Journey, jehož úkolem je prakticky nahradit "krátkého" voyagera. Třetím autem je nový Jeep Cherokee.

Kdy můžeme očekávat nástup těchto vozů na náš trh?

Nástup cherokeeho a voyagera je naplánován na leden až únor 2008, Dodge Journey přijde v polovině roku.

Změnila se s prodejem Chrysleru nějak politika nástupu novinek na trh?

Prakticky ne. Nyní dojíždí modelová řada, která začala před čtyřiadvaceti měsíci, takže zde není co měnit. Jen přibyly vozy s možností turbodieselového motoru a do nabídky přijdou i automatické převodovky. Například Jeep Wrangler bude mít diesel, který bude nabízen jak s manuálem, tak i automatem - tato verze se již v těchto provedeních od dubna prodává.

Letos jste prodali za devět měsíců pouze 385 vozů. To je dost málo v porovnání s automobilkami, které prodávají v řádech tisíců. Váš profit je tedy závislý na každé koruně. Můžete si tedy vůbec v takové situaci dovolit snižování cen automobilů nebo dokonce akční slevy?

Vzhledem ke specifické cílové skupině neprodáváme po tisících kusech. Naše vozy jsou konstruovány převážně pro Ameriku a naším cílem je dnes více přizpůsobit auta evropskému stylu a být konkurenceschopní.

Co se týče cen - ty jsou harmonizovány s ostatními státy EU. Když uvádíme auto na trh, tak se snažíme abychom se trefili do ideální ceny segmentu. My auto prodáváme za cenu jakou jsme představili na počátku a dva měsíce po uvedení prostě nezlevníme. Naši dealeři prosperují s celkem slušnou marží, aby dealerská síť byla životaschopná. Pokud se vůz netrefí do vkusu zákazníka, můžeme udělat i výprodejovou akci, ale není to náš cíl. A naše množství prodejů určuje to, že pokud budeme dělat akční slevy, tak dealeři nepřežijí. Podle mého dnes musí mít dealer na autě marži 4-5 %, jinak skončí.

Caliberem jste trefili do černého - v ČR jste jich prodali za devět měsíců 82 kusů. Který model ze všech tří značek, které zastupujete vy, vidíte jako nejperspektivnější?

Asi upozorním na model za každou značku. Začnu u značky Dodge. Zde to bude zcela určitě Caliber, který má ten ideální poměr hodnoty vozu co nabízí proti ceně. A cena je dnes na tomto trhu asi nejvíc důležitá. Pro image značky Dodge má však největší přínos model Nitro. Tento vůz je zosobněním ducha značky. Velké očekávání máme i v rámci modelu Journey.

Kdybychom se obrátili na značku Chrysler, tak je to zcela určitě Voyager. Ten bude opět výstavním modelem.

U značky Jeep je to stále Grand Cherokee. Ten je stále tím nejlépe prodávaným jeepem, i když tendence byla v poslední době trochu jiná. Wrangler je nyní nabízen ve dvoudveřové a čtyřdveřové verzi, s turbodieselem... Vůz si našel tak širokou základnu zákazníků, že nestačíme auta dodávat.

Pak tu ale máme modely, které zrovna prodejními trháky nejsou - PT Cruiser, Crossfire, Sebring... Vyplatí se mít tak rozvětvené portfolio i za cenu vysokých nákladů?

Crossfire se již vyprodává, PT Cruiser také končí.... A Sebring se teprve nyní dostal na trh a důvody jeho malých prodejů jsou různé - někomu se nelíbí, někdo vidí nedostatky v kvalitě nebo že je v extrémně nabité skupině. My můžeme omezit dovoz jednotlivých modelů které máme na skladě či objednáme z výroby. Takže když plánujeme dovoz auta, víme co můžeme očekávat od trhu a podle toho dáváme požadavky do výroby.

A můžete si vy jako dovozce dovolit prostě odmítnout dovážet některý model?

Ne, pokud splní evropské homologace a jsou vybrány vedením společnosti k uvedení na evropské trhy.

Věnujme se chvíli značce Jeep. Ta v poslední době dost ustoupila ze svého piedestalu výrobce tvrdých užitkových vozů a nasedla do rozjetého vlaku s automobily SUV. Co na to říkají zákazníci? Není jim to líto?

Není. Když vezmeme tu modelovou paletu kterou nabízíme, máme v nabídce SUV spíš na silnici, ale co dokáží jet i v terénu. A pak nabízíme opravdu dobré teréňáky. Spíš jim bylo líto, že v porovnání s konkurencí ty naše velké teréňáky nebyly moc dobré na silnici. To jsme také vylepšili a dnes i s wranglerem není problém jezdit rychle po dálnici aniž by ztratil své terénní schopnosti. Ale značka Jeep se nemohla trendu SUV uzavřít. Je ovšem pravda, že třeba Patriot nebo Compass si ještě svojí cílovou skupinu musí najít. A bohužel na našem trhu třeba tyto dva vozy jdou na odbyt hůř, protože z váhových důvodů je nemůžeme nabízet ve verzi N1 s dieselem.

Když jsme se už dostali k turbodieselům - nyní používáte starší motory od společnosti Volkswagen se systémem čerpadlo-tryska. O nich i VW říká, že jsou přežité a zanedlouho nasadí common-rail. Proč tedy Chrysler používá zrovna tyto agregáty?

Toto rozhodnutí je starší. Je to už tak pět let zpět, kdy se rozhodovalo, jaké vznětové motory bude Chrysler používat. A jelikož nebyl odpovídající agregát od Mercedesu, bylo zapotřebí hledat jinde. A tehdy ještě asi motory VW nebyly v očích techniků tak zastaralé.V současné době je však v plánu, že se budou současné agregáty VW nahrazovat během let 2009 - 2010 vznětovými agregáty Mercedes-Benz.

Děkuji za rozhovor.

Georg Kendlbacher (Managing director a jednatel společnosti Chrysler Czech Republic)
V roce 1996 nastoupil ve společnosti Mercedes-Benz ČR jako vedoucí logistiky vozidel. O tři roky později se po spojení značek MB a Chrysler stal vedoucím prodeje Chrysler pro ČR. Po rozdělení koncernu DaimlerChrysler je nyní ředitelem a zároveň jednatelem společnosti Chrysler Czech Republic s.r.o., která je výhradním dovozcem vozů Chrysler Jeep Dodge pro ČR.