Za 69 let výroby bylo brouka vyrobeno přes 21,5 miliónu kusů a automobilka Volkswagen (VW) se díky němu stala světovým koncernem. Poslední brouk sjede dnes z montážního pásu v rámci poslední série 3000 kusů, která byla pro nostalgické milovníky vozu vyrobena v šedé a modré barvě, jež byly módní v dobách "broukovy" největší slávy koncem padesátých let minulého století.

Puebla byla posledním místem, kde se brouk ještě vyráběl, protože v samotném Mexiku, ale i na celém latinskoamerickém kontinentu nacházel stále odbyt. V Evropě se přestal vyrábět již v roce 1978, když jej od roku 1974 začala nahrazovat jiná legenda - VW Golf, jehož pátá generace bude představena na zářijovém autosalónu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Hitlerovu myšlenku ztvárnil Porsche

Volkswagen (lidový vůz) vznikl jako lidový automobil za rozumnou cenu. Myšlenku, s níž přišel v roce 1934 Adolf Hitler, začal uskutečňovat inženýr Ferdinand Porsche. První prototypy byly hotové v roce 1939, ale druhá světová válka původní plány na výrobu lidového vozu změnila: volkswagen putoval na frontu, kde se časem objevil i v různých vojenských modifikacích, včetně obojživelné či s pohonem na všechna čtyři kola.

Poválečná výroba byla v původním závodě ve Wolfsburgu obnovena z podnětu britských okupačních sil již koncem roku 1945. Brouk se měl stát služebním vozem pro armádu a správu.

Poslení kus míří do muzea

V roce 1948 Britové dosadili do funkce ředitele VW Heinricha Nordhoffa, který ze závodu udělal největší evropskou automobilku a nejvýznamnějšího exportéra aut. Rozpoznal totiž, že německý trh je pro výborný výrobek malý. Hlavní předností brouka byla jednoduchost, spolehlivost, snadné opravy a v neposlední řadě nízká cena.

První milión brouků byl vyroben v roce 1955, druhý o dva roky později, třetí v roce 1959. Produkce začala klesat až v šedesátých letech, kdy již nebyl brouk jediným typem v programu automobilky. Poslední dnes vyrobený kus má před sebou dalekou cestu - lodí přes oceán a potom napříč Evropou až do Wolfsburgu, kde skončí v podnikovém muzeu.