Subtilní silueta "céelkáčka" na první pohled vyvolává dojem, že máme před sebou model blízký spíš řadě limuzín vyšší třídy stuttgartského výrobce. Tento dojem však uvádí na správnou míru skutečnost, že modely CLK využívají podvozku menší, "céčkové" řady.

Příjemné cestování

Vůz se pyšní skvělou aerodynamikou, což vyplývá z hodnoty součinitele čelního odporu vzduchu (c x = 0,28). Čtyřmístná karosérie přitom vyniká elegancí a praktičností. První vlastnost umocňuje absence středového sloupku, která - zvlášť po stažení oken - dává vyniknout bočnímu oblouku střechy. O to víc také - zase z hlediska bezpečnosti - působí robustnost dveří.

Jak je to však s uchycením bezpečnostních pásů, když pro cestující vpředu je běžně právě "oporou" jejich uchycení ve středovém sloupku? V tomto případě jsou zapuštěny do boků karosérie. Aby se pro ně posádka nemusela nepohodlně natahovat, nabízí jí je po otočení klíčku ve spínací skříňce zcela samočinně jakýsi podavač.

Cestování v tomto mercedesu bez středových sloupků je příjemné též tím, že výhled do stran není při stažení oken ničím rušen. Ba co víc. Radost z tohoto velkorysého bezprostředního kontaktu s okolím neruší ani jízda zhruba do rychlosti 120 km/h. Posádka se cítí jako v závětří. Snad jen vnímá slabý aerodynamický šum.

Komfort a elegance

Interiéru dominuje elegance a vysoká kvalita zpracování. Čtyři cestující se v něm cítí jako v bavlnce. Pohodu v kabině, zvýrazněné dvoubarevným celokoženým provedením, umocňovala v našem případě citlivě pojatá kombinace černé a světlé kůže.

:.Design interiéru CLK

Stěžovat si posádka nemůže ani nedostatek místa k odložení zavazadel. Kufr má na tento typ vozu nadprůměrný objem 435 l. Zvětšit se dá sklopením zadních dělených sedadel, což je výhoda spojená is přepravou delších předmětů.

Jinak byl vůz vybaven špičkovou elektronikou včetně bezpečnostních systémů jako například stabilizačním systémem ESP a šesticí airbagů. K dispozici byl rovněž telefon a audiosystém a nechyběla ani navigace. Údaje o jejich funkcích poskytovala obrazovka ve středové konsole. Veškeré ovladače byly snadno dostupné. Na překážky upozorňovala signalizace parkovacích senzorů.

Řada prvků však byla za příplatek. Proto také ten výrazný rozdíl mezi základní cenou CLK 500 (1 889 000 Kč) a testovanou verzí za 2 355 362 Kč.

prvky za příplatky
18palcová kola AMG ze slitiny 79 828 Kč
navigace 96 914 Kč
bi-xenonové reflektory 44 556 Kč
parkovací systém 29 997 Kč

Náhled pod kapotu

To pravé ořechové se skrývalo pod kapotou. Tím byl benzínový pětilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 225 kW a velkém točivém momentu 460 Nm. Na výkon tohoto dravce se uživatelé tohoto automobilu těší snad nejvíce. Není se co divit. Auto se i přes poměrně velkou hmotnost bezmála 1,7 tuny rozjede na stovku za šest sekund.

:.Silný motor CLK

Pokoušet osud co nejvyšší rychlostí zabraňuje na hranici 250 km/h elektronický omezovač. Při razantnějším sešlápnutí pedálu plynu uchvátí motoristické srdce nejen nastupující forsáž, ale též příjemný sportovní zvuk. Jinak je však plynulá jízda doprovázena neobyčejnou tichostí, takže v kabině se může rozvíjet rozhovor bez jakéhokoliv zvyšování hlasu.

Nejsem si právě jist, zda-li pro uživatele tohoto špičkového provedení "céelkáčka" vzhledem k jeho skvělým dynamickým vlastnostem bude rozhodující spotřeba. Přesto i v tomto ohledu nabízí vůz velmi přijatelné hodnoty: výrobce udává pro kombinovaný režim spotřebu jen 11,5 l benzínu na 100 km. S testovacím mercedesem jsem v běžném cestovním režimu zaznamenal spotřebu v rozmezí 10 až 14 l na 100 km.

Suverénní chování

O přenos síly motoru na zadní kola se stará pětistupňová samočinná převodovka. Tato volba přispívá k mírné přetáčivosti auta. Posilovač řízení je v tomto voze ve všech provozních režimech výtečným společníkem. K cestovní pohodě nemálo vedlo i to, že testované "céelkáčko" mělo sportovně naladěný podvozek, což zahrnuje i jeho sníženou výšku a tužší pérování.

Znát to bylo při suverénním přejíždění příčných nerovností. A jaký rozdíl dělí CLK 500 od provedení CLK 55 AMG? Tedy o půl litru vyšší objem osmiválce (5434 cm 3 ), dále 45 kilowatt (270 kW při 5750 ot./min), 160 Nm (510 Nm při 4000 ot./min). To rovněž ve spojení s pětistupňovou automatikou vynáší "áemgéčku" zrychlení z klidu na stovku za 5,2 s (+0,8 s) při shodné maximální rychlosti 250 km/h (elektronicky omezena).

Spotřeba i základní cena je pochopitelně vyšší: 12,8 l benzínu na 100 km v kombinovaném provozu a 2 610 000 Kč. Pro zajímavost: nejlevnější verze CLK s pětiválcovým turbodieselem 2,7 l/125 kW (CLK 270 CDI) vyjde na 1 273 000 Kč.

 

Mercedes-Benz CLK a konkurenti
Model Mercedes-Benz CLK 500 BMW M3 Coupé Porsche 911 Carrera
Karosérie čtyřmístné kupé čtyřmístné kupé čtyřmístné kupé
Délkaxšířkaxvýška (mm) 4638x1740x 1413 4492x1780x 1383 4430x1770x 1305
Rozvor (mm) 2715 2731 2350
Objem zavazadl. prostoru (l) 435 410 120
Typ motoru zážehový osmiválec zážehový šestiválec zážehový šestiválec
Objem (cm3 ) 4966 3246 3596
Maximální výkon (kW/min.) 225/5600 252/7900 235/6800
Převodovka 5stupňová automatika 6stupňová manuální 5stupňová automatika tiptronic S 
Max. toč. moment (Nm/min.) 460/2700-4250 365/4900 370/4250
Nejvyšší rychlost (km/h) 250 250 280
Základní cena (Kč) 1 889 000 Kč* 1 924 100 2 774 000
Zrychlení 0-100 km/h (s) 6,0 5,2 5,5
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 11,5 11,9 11,3
* cena testovaného vozu 2 355 362 Kč.