Podle nového návrhu by mělo být zachováno povinné svícení za zhoršené viditelnosti, jak tomu bylo v minulosti. Celodenní svícení ale nemá být zakázáno, bude záležet na rozhodnutí každého řidiče, zda bude svítit či ne. Zatím není jasné, zda zůstane v platnosti požadavek svítit po celý den v zimním období.

Návrh obou ministrů se opírá o nejnovější z řady studií, podle níž svítící auta za bílého dne bezpečnost spíše zhoršují, protože odpoutávají pozornost řidičů od menších objektů na silnici - chodců, cyklistů, motocyklů a případných překážek. Významným argumentem proti svícení přinesly bilance dopravních nehod, v posledních měsících přibylo mrtvých na silnících.

Řidiči a ekologové jsou proti svícení

Povinné celodenní svícení po celý rok bylo v Rakousku zavedeno v listopadu 2005 a teprve od jara loňského roku je vymáháno pod hrozbou pokuty. V zemi vyvolalo rozporné reakce. Velká většina řidičů - podle průzkumů plné tři čtvrtiny - se postavila proti.

Kritiku vyvolalo opatření i mezi ekology, podle nichž celodenní svícení znamená zvýšení spotřeby pohonných hmot v průměru zhruba o 25 litrů na každé auto za rok. To představuje jen v Rakousku kolem 300 000 tun emisí kysličníku uhličitého ročně navíc.

Rakouští obojetníci

Nejednoznačně vyznívají i dosavadní studie o vlivu svícení na bezpečnost dopravy. Právě s cílem zvýšit bezpečnost na silnicích bylo celoroční svícení zavedeno, jeho příznivý dopad se však zatím nepodařilo jednoznačně prokázat. Vedle studie, na niž se odvolává vláda, však existují i studie, podle nichž svícení bezpečnost na silnicích zvyšuje. Ministři jsou proto kritizování nejen kvůli populismu, ale také za to, že krok je v rozporu s celkovým vývojem v Evropě, kde se celodenní svícení po celý rok postupně zavádí.

Rozpornost rakouského postoje pak podtrhuje skutečnost, že samo sice svícení hodlá zrušit, ale na úrovni EU údajně podpoří celoevropskou směrnici ve prospěch celoročního svícení.

V České republice platí povinnost celodenního svícení bez ohledu na roční dobu od loňského 1. července.