Tímto úkolem se zabývají odborníci z Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (FSI VUT) v Brně. Jejich vedoucí prof. Miroslav Jícha ve středu řekl, že energetické náklady na klimatizaci lze snížit až na polovinu.

"Motor Škody Fabie má výkon 60 až 70 kilowatt, přičemž klimatizace spotřebuje až čtyři kilowatty, a to je hodně. Její výkon zůstává přibližně na této výši i u velmi ekonomických motorů, jejichž úsporný efekt tím vlastně zaniká," vysvětluje Jícha a má na mysli kteroukoli značku automobilu.

Jen v zemích Evropské unie by se podle něj ušetřily ročně dvě miliardy litrů benzínu, kdyby se podařilo snížit energetickou náročnost na klimatizaci o 30 procent. Zároveň by klesly emise kysličníku uhličitého o pět miliard kilogramů.

Redukovat nutný výkon klimatizace lze využitím různých materiálů, které omezí přílišné přehřívání aut parkujících na přímém slunci. Jednou z mnoha možností jsou například nátěry odrážející sluneční záření, malé ventilátory, které by průběžně provětrávaly kabinu, nebo štěrbiny, jimiž do vozu proudí chladnější vzduch zpod auta.Soustředí se na pasažéra

Jeho kolektiv se zaměřil na klimatizaci jen co nejtěsněji kolem pasažéra. Právě správné vyhodnocení pocitů pasažérů má podstatný vliv na výši spotřeby energie pro klimatizaci. Proto výzkumníci FSI VUT vytvářejí teplotní čidla a měří prostřednictvím termovize různé osoby v různých prostředích při různých činnostech.

Mají rozpracované senzory simulující lidskou kůži. Milan Pavelek z Energetického ústavu této fakulty hovořil o vytváření vlastního manekýna z nafukovací figuríny pro přesná měření, neboť nejlevnější figurína cizí provenience přijde na pět miliónů korun. Na různých částech těla je opatřena čidly, která informují o stupni zahřívání. Za půl druhého roku by měla na FSI existovat ještě počítačová virtuální figurína - manekýn.

Jícha Právu připomněl, že podle Evropské komise nesmí žádný stát podporovat projekty pro automobilový průmysl. Naznačil, že spolupráce s automobilkou Škoda Auto, a. s., neprobíhá podle představ brněnské techniky. Odůvodňuje to tím, že automobilky obecně nerady zadávají výzkum jinam, neboť se jim nevrací celé know-how. Nicméně věří, že Škoda Auto bude přístupnější až na VUT zhotoví vlastního manekýna k přesným měřením.