Na vině je vysoká cena ropy, která trápí nyní jak Ameriku, tak i Evropu. Američtí zákazníci si náhle uvědomují, že něco na zprávách o docházejícím "černém zlatu" asi bude a začínají uvažovat ekonomicky. Využití těchto gigantů je i v USA dost malé, takže se začínají přeorientovávat na menší automobily, dokonce evropské či japonské provenience. Ty mají lepší spotřebu a lákají zákazníky na vyspělejší techniku, vyšší bezpečnost a v neposlední řadě i špičkovou výbavu.

To všechno dělá vrásky koncernu GM, který se tento týden musel rozhodnout, jak překonat krizi v prodejích. Vyřešil to tak, že snížil výrobu velkých SUV a pickupů v šesti svých továrnách. GM tak hodlá uspořit nejen na výrobě, ale také na nákladech na zaměstnance. Jak dlouho potrvá toto omezení výroby ještě není rozhodnuto.

GM na trhu velkých SUV a pickupů má na americkém trhu asi šestnáctiprocentní podíl. Tyto vozy navíc v celkových prodejích automobilů v USA měli za minulý rok podíl 13 procent, což je nejméně za patnáct let zpátky.